Samtidig er kostnadene ved å bygge parkeringsanlegget sunket. Fra langt over en halv milliard da kommunen selv vurderte å bygge, ned til 293 millioner før det omstridte, offisielle anbudet ble lagt ut for et år siden.

Nå opplyser Torvparkering AS til kommunen at kostnadene er nedjustert til 175 millioner kroner.

Manipulert

Ellen Rudnes

— Enten gjorde kommunen en fryktelig dårlig jobb, eller så manipulerte de grunnlagsmaterialet for å oppnå det de ønsket seg: De ville at det skulle se ulønnsomt ut, slik at ingen andre fattet interesse for det. Med de store mulighetene for profitt som nå avtegner seg, selv med svært forsiktige anslag, ville flere vært interessert i anlegget, sier Ellen Rudnes i Rødt, som meldte saken inn for ESA. Les hele kommentaren her

Avkrefter uaktsomhet

Tor Sommerseth

Rådmann Tor Sommerseth sier til Fædrelandsvennen at departementets svar stadfester at kommunen har behandlet saken på en seriøs måte.— Svaret viser at dette er uklar juss. At vi har opptrådt uaktsomt, har vi nå fått avkreftet. Nå må vi bare avvente hvordan ESA vurderer svaret, sier han i en kommentar.

Les hele kommentaren her

Brøt ikke reglene

Tallene ble offentliggjort forrige fredag, da Næringsdepartementet svarte Eftas overvåkningsorgan (ESA), og ga sin støtte til Kristiansand kommune. Kommunens nye verdi-anslag på 404 millioner er utarbeidet for departementet, og er en del av grunnlagsmaterialet deres. Staten konkluderte altså med at kommunen ikke har brutt reglene om offentlige anskaffelser, og at ESA har tolket et uklart regelverk for strengt.

Her kan du lese hele brevet fra departementet til ESA

— Hovedintensjonen til Kristiansand kommune var parkeringstjenester til befolkningen. Ikke å bygge et parkeringsanlegg, skriver departementet, som dermed mener dette var en tjenestekonsesjon - ikke en bygg- og anleggskonsesjon, som ESA har hevdet.

Nye tall

For å dokumentere dette presenterer Næringsdepartementet de nye tallene for ESA.

Det ene er byggekostnadene for Torvparkering AS som fikk kontrakten, som altså er nedjustert fra 293 til 175 millioner kroner.

Dernest har staten helt nye tall på hvor lønnsomt det er med dette parkeringsanlegget. Tallene fra Kristiansand kommune er basert på sammenligning til Gyldengården, og beregner en inntjening på 404 millioner kroner.

I statens beregning overfor ESA er beløpet endret til 335 millioner kroner. Justert for inflasjon og nedskrivninger, blir verdien av Næringsdepartementet beregnet til 233 millioner over 50 år.

Denne verdien ble av kommunen satt til å være mellom 24 og 100 millioner da tjenestekonsesjonen ble lyst ut i fjor.

Beklager feil

Departementet beklager overfor ESA feilinformasjonen kommunen ga i anbudet, og viser til at det ikke var lett finne nøyaktige tall den gangen.

Men for departementet viser de nye tallene at verdien er høyest på tjenesteforholdet i kontrakten (233 millioner), ikke på bygg— og anleggsdelen (175 millioner).

Departementet mener de gale, lave verdiene kommunen opprinnelig opererte med, ikke får praktisk betydning for saken.

Departementet beskriver det slik overfor Fædrelandsvennen:

— At verdien på tjenesten er 233 millioner, mens kostnaden på anlegget er 175 millioner, er ett av de andre momentene som etter departementets mening illustrer at hovedelementet i den foreliggende kontrakten er å tilby tjenester. Det er også andre momenter som vi mener er avgjørende i denne sammenheng, og disse fremgår av brevets punkt 4. Blant annet angår dette atselskapet som har fått tildelt kontrakten selv blir eier av parkeringsanlegget. Det har dermed formodningen mot seg at kommunens intensjon var å skaffe et parkeringshus.