KRISTIANSAND: — Vi har imøtegått den foreløpige konklusjonen fra ESA. Vi mener det har lagt en for streng vurdering til grunn, og argumenterer for et annet syn, sier avdelingsdirektør Monica Elisabeth Auberg som leder Seksjon for offentlige anskaffelser i Konkurransepolitisk avdeling i Næringsdepartementet.

Støtter kommunen

Departementet støtter dermed kommunens vurdering da den lyste ut byggingen og driften av parkeringsanlegget som en tjenestekonsesjon, og ikke som en bygg- og anleggskonsesjon.

Mener kommunen brøt reglene

Mens ESA mener kommunen brøt reglene om offentlige anskaffelser, mener altså den norske staten at kommunen fulgte reglene. Og legger til at reglene er uklare.

Hva skjer nå?

Næringsdepartementet sendte sitt svar til ESA forrige fredag.

— Uttalelsen ESA kom med var en foreløpig vurdering. Nå er det opp til ESA å vurdere Norges synspunkter. Da kan de komme med en endelig vurdering. Eller så kan ESA velge å gå inn i en dialog med Norge om forståelsen av saken, sier Auberg.

Mener parkeringsanlegget bør kunngjøres på nytt

Hvis Norge og ESA ikke blir enige, kan saken ende opp i Efta-domstolen

- Er dette en spesiell sak?

— Dette er først og fremst en juridisk diskusjon. Vi har ikke så mange ESA-saker i året, kun seks-sju stykker, og alle er ulike. Og vi har aldri hatt saker som dette, som handler om grensen mellom tjeneste- og byggekonsesjoner. Dette er et område som ikke er så klart rettslig. Men her kommer det en avklaring med nytt regelverk, slik at det ikke lenger blir forskjellige krav til utlysning av tjeneste- eller bygg- og anleggskonsesjoner, sier Auberg.

Kommunen kan risikerer erstatningskrav

Glad for støtte

Etter at ESA avga sin vurdering, skapte det sterke reaksjoner blant byens politikere. Både i forhold til at regelverket kunne være brutt, og at kommunen kunne stå overfor straffereaksjoner i form av bøter.

Nå lener kommunen seg på brevet fra departementet, og at den ikke har brutt reglene ved innhenting av kontrakter til bygging og drift av et underjordisk parkeringshus på Torvet.

— Kommunen har hatt som hovedformål å tilby parkering til befolkningen, hvor selve byggingen gjennomføres av eksterne som tar risikoen ved byggeprosjektet. Dette kvalifiserer til tjenestekonsesjon, understreker leder av Kristiansand Eiendom, Hans-Christian Gram, som er glad for full støtte fra departementet i denne saken.