1. Hva er de viktigste argumentene mot parkeringshus?

Motstanderne mener parkeringshus fører til mer biltrafikk. De peker på at det er mer enn nok parkeringsplasser i sentrum, og at et av de mest effektive virkemidlene for å dempe biltrafikken er å begrense parkeringsmulighetene.

2. Hvem er mot parkeringshuset?

De som ønsker å stanse planene er partiene Ap, SV, Venstre, Miljøpartiet, Demokratene og Rødt. Også Pensjonistpartiet var mot dagens løsning. Men det er altså partier som tar forbehold.

SV har kjempet mot parkeringshus siden starten, og argumentet har hele tiden vært at det vil føre til økt biltrafikk. Her er bystyreprotokollen fra 1986 som viser at SV prøvde å stanse planene allerede da. Bystyret gikk videre med planene, men de ble ikke realisert.

3. Er det mulig å stanse planene?

Ja, men det kan bli vanskelig. Motstanderne har to strategier der den ene er å klage på formelle feil og den andre er å samle et flertall mot i neste bystyre.

4. Hva er fremdriftsplanen hvis arbeidet fortsetter?

Parkeringshus under Torvet skal gjøre det lettere for folk å handle i Kvadraturen. Tilhengerne mener det er helt nødvendig for at sentrum ikke skal tape mot Sørlandssenteret. Foto: Veidekke Agder

Planen er å starte arbeidet rundt 8. september med arkeologiske utgravinger og bortkjøring av den gamle gravplassen. Så starter arbeidet med å ta bort stein, spunte og støpe lokk. Dette arbeidet skal være ferdig til 17. mai 2016. Da skal Torvet se ut som før. Deretter starter arbeidet under bakken og parkeringsanlegget skal være klart til jul 2016.

5. Er det begått formelle feil?

Motstanderne har klaget på flere sider ved saksbehandlingen. Når de fram med dette, kan bystyrets vedtak bli opphevet, og saken må opp på nytt. Dette kan skje ved at fylkesmannen finner en feil eller at politikerne selv gjør det. I sistnevnte tilfelle må et flertall vedta ny behandling.

Saken er også klaget inn for ESA som overvåker EØS-avtalen. I ytterste konsekvens kan EFTA-domstolen avsi en dom som innebærer at kontrakten med utbygger oppheves, men det vil skje lenge etter planlagt byggestart.

6. Kan det bli flertall mot parkeringshus i neste periode?

Alf Holmelid (SV) har kjempet mot prakeringshus under Torvet siden 80-tallet og har protestert mot det han er formelle feil ved saksbehandlingen. De har ennå ikke nådde fram. Her sammen med førstekandidat Melissa Jocelyn Lesamana under årets valgkamp. Foto: Reidar Kollstad

Selv om saken kommer opp på nytt, må det likevel være flertall mot parkeringshus for å få det stanset. Det er det ikke i dagens bystyre. Motstanderne satser derfor på at et nytt bystyre vil stanse planene og oppheve kontrakten. For at det skal skje, må partiene som i dag er mot parkeringshus få flertall i det nye bystyret. På de siste meningsmålingene har disse 25 mandater (inkludert Pensjonistpartiet) og mangler to for å få stanse planene. I tillegg kan representanter fra andre parti snu.

Høyre har vært blant partiene som har jobbet for parkeringshus. Her er daværende leder av byutviklingsstyret, Hans Otto Lund, på befaring sammen med leder i næringsforeningen Fred Bjerke og Sigurd Tvedt i Kvadraturforeningen i desember 2006. Foto: Trygve Skramstad

Men noen av motstanderne, for eksempel Venstre, tar forbehold om at de først må se på hva som blir konsekvensen av å snu før de bestemmer seg. I tillegg kan også et vedtak om stans påklages.

7. Hva blir konsekvensen av å stanse planene?

Motstandernes problem er at Kristiansand kommune allerede har signert en kontrakt med utbygger Torvparkering AS. Denne må kommunen bryte hvis et nytt bystyre sier nei. Da oppstår en helt ny situasjon. Utbygger har startet arbeidet og planlegger byggestart før nytt bystyre er konstituert. Dermed løper millionene. Kommunen må betale erstatning hvis de bryter kontrakten og det kan bli rettssak hvis de ikke blir enige. Det er også grunnen for at noen av motstanderne nøler med å gjøre nytt vedtak.

8. Hvordan oppstod ideen om å bygge parkeringshus?

Det har blitt jobbet med parkeringshus under Torvet siden 80-tallet. I 1986 la en prosjektgruppe fra Kristiansand kommune fram denne innstillingen til politikerne. Her foreslår de blant annet parkeringshus under Øvre Torv.

Da bilsalget ble frigjort på 60-tallet, eksploderte biltrafikken i Kristiansand sentrum. Lenge var politikken å bygge parkeringshus i utkanten av Kvadraturen, i tillegg til noen parkeringskjellere i sentrum. På 80-tallet begynte Kristiansand kommune å jobbe med ideen om parkeringshus. Både politikere og næringsliv mente at byen trengte mer handelsparkering. I 1986 kom en plan for Torvet som inkluderte parkeringshus. Selv om bystyret var positive den gang, ble planene ikke realisert.

9. Hvem sikret utbygging under Torvet?

Ideen om parkeringshus kom med i kommunedelplanen i 1999. Selskapet Torvparkering AS ble opprettet i 2002. Det bestod av aktører fra handelsstand og eiendom i Kvadraturen og skulle være en pådriver og mulig utbygger av parkeringshus.

I juni år inngikk kommunalutvalget avtale med private Torvparkering AS om å bygge parkeringshus under Torvet. I framgrunnen ordfører Arvid Grundekjøn. Foto: Thomas Hegna

I 2013 vedtok bystyret en reguleringsplan for parkeringshus og i 2015 inngikk Kristiansand kommune en avtale med Torvparkering AS som skal bygge parkeringshuset.

10. Hva er de viktigste argumentene for?

Tilhengerne mener kundene i Kvadraturen etterspør sentralt plasserte parkeringsplasser som er lett tilgjengelige og lette å bruke.

Uten disse vil Kvadraturen tape mot Sørlandsparken. De mener mange av de eksisterende parkeringsplassene er langt unna Markens eller vanskelig tilgjengelig.

Kontrakten med utbyggerne av nytt parkeringshus er signert. Hvis bystyret skulle bryte kontrakten nå, betyr det trolig at Kristiansand må gi millionerstatning til utbyggerne.