Klima— og miljøminister Tine Sundtoft (H) har utfordret Kristiansand til å ta en full gjennomgang av parkeringspolitikken etter at bystyret vedtok parkeringskjeller under Torvet.

Det er Høyre forberedt på. Renate Hægeland, som blir gruppeleder etter valget, mener det kan bli aktuelt å stenge andre parkeringshus.

— Vi må ta utfordringen fra Sundtoft og vise handlekraft. Da kan vi ikke være fremmede for å omdisponere dagens parkeringshus til noe annet, sier Hægeland.

Andre tiltak er å fjerne gateparkering fra flere gater i sentrum.

Ny politikk

I midten av august sa Tine Sundtoft i et intervju at Kristiansand må gå gjennom sin parkeringspolitikk når parkeringshuset under Torvet åpner.

Slik blir innkjøringen fra Festningsgata inn i anlegget under Øvre Torv. Foto: Veidekke Agder

Mandag var hun i Kristiansand på et valgkamparrangement og gjentar sitt budskap når Fædrelandsvennen spør.Kristiansand skal nemlig forhandle om en bymiljøavtale med staten der de kan få milliardoverføring (se fakta). Sundtoft minner om at det da stilles det krav om nullvekst i biltrafikken.

— Kristiansand må forberede seg godt. De må tenke på hvordan de driver arealplanlegging. I forlengelsen av det må de også se på hvordan de planlegger parkering i sentrum, i lys av beslutningen om nytt parkeringshus.

En byplanlegging som legger til rette for mer bilkjøring, kan føre til at kommunen mister overføring fra staten. Det kan igjen gå ut over kollektivtilbud og veiutbygging.

Fornuftig

Men Sundtoft legger også til at et nytt parkeringshus ikke trenger å bety økt bilbruk.

Miljøvernminister Tine Sundtoft (H) mener Kristiansand må ha en full gjennomgang av sin parkeringspolitikk når det nye parkeringshuset åpner. Naturvernforbundet er blant de som har protestert mot planene. Fylkesleder Peder Johan Pedersen benyttet statsrådsbesøket til å gi innspill om en dynamisk skattepolitikk. Foto: Reidar Kollstad

— Det er viktig å se dette i en større sammenheng. Med en god fortetting i Kvadraturen og gjennomgang av den totale parkeringssituasjonen i Kristiansand, kan en slik utbygging være fornuftig.Sundtoft fikk mandag orientering om planene for boligbygging på havna. Hvis en slik utbygging skjer uten økt bilbruk, kan dette bli et godt miljøtiltak.

— Men dette er det så til de grader opp til Kristiansand å avgjøre, sier Sundtoft.

Mange plasser

Det er mellom 500 og 600 parkeringsplasser på gateplan i det som blir kalt city-delen av Kvadraturen. Det er noen av disse som skal fjernes når anlegget under Torvet står ferdig.

Medlem i byutviklingsstyret, Helene Knudsen, står på fjerde plass på Høyres liste og mener Skippergata er den gata i Kvadraturen der det er mest naturlig å fjerne gateparkeringen.

Men også Henrik Wergelands gate og Dronningens gate kan bli uten parkeringsplasser.

— Det er helt naturlig at vi ser på gateparkeringen. Færre parkeringsplasser betyr også at gatene kan bli grønne lunger med bedre plass til gående og syklende, sier hun.

Noe kjøring

Renate Hægeland kaller parkeringshus et urbaniseringstiltak.

— Dette kan gi oss en mulighet til å reorganisere oss. Bygg som er parkeringshus i dag, kan kanskje romme andre virksomheter fremover, sier Hægeland.

I første omgang skal politikerne bestemme seg for hvilke parkeringsplasser på gateplan som skal bort. Omdisponering av parkeringshus er ikke aktuelt i denne omgang.

Ifølge Hægeland vil det også være helt avgjørende hvordan byutviklingen blir. Flere arbeidsplasser og boliger i sentrum, vil gjøre det mindre aktuelt å fjerne parkeringsplasser.

- Virker helt absurd

Melissa Jocelyn Lesamana. Foto: Reidar Kollstad

Motstanderne av parkeringshus mener det er et merkelig forslag Hægeland kommer med.— De vil altså legge ned parkeringshus i den ene delen av Kvadraturen og så bruke flere millioner på et nytt et annet sted. Det virker helt absurd, sier Melissa Jocelyn Lesamana, SVs førstekandidat i Kristiansand.

Hun mener utspillet viser at Høyre er mest interessert i å gjøre utbyggerne til lags.

— I tillegg vil det jo bli de kommunale parkeringshusene som blir lagt ned, og det betyr enda færre inntekter for kommunen.

Grete Kvelland Skaara. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Ifølge Per Kjelsaas i ingeniørvesenet forbereder de nå en sak om fjerning av gateparkering. Politikerne skal bestemme hvor mange som skal bort.Leder i byutviklingsstyret, Grete Kvelland Skaara (KrF), sier dette om forslaget fra Hægeland:

— Vi har hele tiden sagt at vi vil fjerne gateparkering. Når det gjelder å stenge parkeringshus, må vi diskutere det.