Utbygger lover at ingen skal se forskjell etter at det er anlagt to etasjer parkering under Øvre og Nedre Torv. Foto: Veidekke Agder
Dette er anlegget slik det blir under Nedre Torv. Foto: Veidekke Agder

— Det skal bli et moderne anlegg som gjør det veldig behagelig å parkere, opplyser Jon Bjørgum, styreleder for Christiansholm Eiendom og styremedlem i Kvadraturen Gårdeierforening.

I går fikk Torvparkering AS politisk godkjenning for en festeavtale som strekker seg 50 årfram i tid, med opsjon på ytterligere ti år.

I løpet av et par dager vil gårdeierforeningen skrive under kontrakten med Veidekke Agder AS, som skal bygge Torvet parkeringsanlegg.

- Torvet blir nøyaktig som i dag

Deres anbud har et prisoverslag på 210 millioner kroner, og gravingen starter fortest mulig over ferien.

Torvet skal tilbakeføres nøyaktig som i dag.

Prismessig lå tre entreprenører nokså likt, men vinneren hadde valgt en løsning med skrå dekker. Her kjører man slakt oppover eller nedover mellom første og andre etasje, i stedet for gjennom en rotunde - der man lettere kan bli svimmel.

De 400-450 parkeringsplassene, i to etasjer under Torvet, skal tas i bruk innen julehandelen neste år. Øvre Torv gjenåpnes for ferdsel før jul i år, og Nedre Torv innen 17. mai neste år.

Torvet fotograferes nå fra alle vinkler, for at utseendet blir helt maken etterpå.

— Det er utrolig viktig for oss å få fram at Torvet skal tilbakeføres nøyaktig som i dag, ingen skal kunne se at det er et anlegg under. Alle innganger blir også gjennom eksisterende bygg rundt Torvet, påpeker Jon Bjørgum.

Slik blir anlegget sett under Øvre Torv, med utgang mot paviljongen i Wergelandsparken til høyre. I stedet for å kjøre ned i en såkalt rotunde blir det skrådekker, slik at man kjører slakt oppover eller nedover mellom første og andre etasje – slik det også er i Kilden p-hus. Foto: Veidekke Agder

— Lyst og triveligKravet har vært et innbydende anlegg, søylefritt og med ekstra brede båser. Det skal bli en enkel betalingsløsning, uten bøtelegging.

Kanskje skal byens historie fortelles ved utstilling på veggene.

- Det skal være lyst og trivelig, lett og å komme inn og ut, og lett å komme seg opp til butikkene. Parkeringshuset skal først og fremst bygge opp under handelen i Kvadraturen, poengterer Bjarne Ugland, styreleder for gårdeierforeningen.

Først etableres innkjøringsrampa i Festningsgata. Parallelt spuntes veggene på Øvre Torv, der masse graves ut og toppdekket på parkeringshuset støpes.

Neste byggetrinn er Nedre Torv med tilsvarende metode. Massene graves ut og fraktes gjennom byggegropa til Festningsgata.

Torvet blir aldri seende ut som et stort hull i dette prosjektet.

— Hovedjobben gjøres under bakken, uten at man ser noe til det. Torvet blir aldri seende ut som et stort hull i dette prosjektet, opplyser Bjørgum.

Det som blir synlig en periode, er en korridor mellom Domkirken og Nedre Torv, der Fylkeskonservatoren skal grave ut 40 skjeletter fra den gamle kirkegården. Gammel gravjord fraktes bort og plasseres på Voie kirkegård.

Ikke kommunalt drevet

Nå skal aksjene i Torvparkering AS fordeles. Det som er klart, er at det reises 30 millioner kroner i egenkapital, fordelt mellom følgende selskaper:

Slik blir innkjøringen fra Festningsgata inn i anlegget under Øvre Torv. Foto: Veidekke Agder

Christiansholm Eiendom AS, Ivar Mjåland Eiendom AS, Mosvold & Co, Gunerius Invest AS, H2B Eiendom AS, Gustav Pedersen AS, Sparebanken Sør, Mamyr Eiendom AS, Oksøy Eiendom AS, Veidekke Entreprenør AS, Rasmus Tallaksen og Asbjørnsen Holding AS. — Kundene ønsker å kjøre til butikkene, så kan man like eller mislike det. Da kan de like godt kjøre til sentrum som til sentre langt utenfor byen. Etter hvert får vi også rene biler, som ikke påfører miljøet den skade de gjør i dag, sier Jon Bjørgum.

Utbygger har invitert fire parkeringsselskaper til å gi tilbud på driften. Kommunalt eide Kristiansand Parkeringsselskap har takket nei.