– Det skal gå veldig unna hvis de skal klare den fremdriften. Men når de først går i gang, er det veldig bra at de ikke legger beslag på tomta i lang tid, slik at Torvet lukkes raskt igjen, sier teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune til Fædrelandsvennen.

I høst blir det hektisk anleggsarbeid i byens hjerte. Etter planen skal Øvre Torv gjenåpnes for ferdsel allerede før jul i år, og Nedre Torv før 17. mai neste år – mens hele anlegget blir ferdig til jul neste år.

Det skal gå veldig unna hvis de skal klare den fremdriften.

I et ekstraordinært møte onsdag skal kommunalutvalget godkjenne festeavtalen som kommunen inngår med selskapet Torvparkering AS.

Etter at kommunen utlyste en såkalt tjenestekonkurranse for leie av grunnen under Torvet, var dette selskapet eneste tilbyder ved fristens utløp 15. mai.

Sparebank og investorer

Selskapet har et knippe kjente og store aksjonærer, de fleste kjente aktører i Kvadraturen fra ulike bransjer:

Ivar Mjåland deltar. Foto: Tore Andre Baardsen

Christiansholm Eiendom AS, Ivar Mjåland Eiendom AS, Mosvold & Co, Gunerius Invest AS, H2B Eiendom AS, Gustav Pedersen AS, Sparebanken Sør, Mamyr Eiendom AS, Oksøy Eiendom AS, Veidekke Entreprenør AS, Rasmus Tallaksen og Asbjørnsen Holding AS. — Endelig fordeling av aksjene er ikke gjort. Men det er hentet inn 30 millioner kroner i egenkapital, så den biten er i boks, opplyser investor Kurt Mosvold til Fædrelandsvennen.

Han bekrefter at anleggsarbeidet vil starte like over ferien.

— Hvorfor går dere inn så tungt i dette?

— På lang sikt er prosjektet bra for byen, både innbyggerne og gårdeierne. Sentrum må være lett tilgjengelig for alle, svarer Mosvold.

Torvparkering AS har tildelt oppdraget til Veidekke Agder AS etter en anbudskonkurranse der også Skanska, BRG og Kruse Smith deltok. Rambøll AS blir byggherrens representant ved gjennomføringen.

Kurt Mosvold deltar. Foto: Reidar Kollstad

Anlegget vil være i to etasjer under både Øvre og Nedre Torv, og antall parkeringsplasser er angitt til mellom 428 og 463.Det etableres først en nedkjøringsrampe i Festningsgata. Parallelt med dette spuntes veggene på Øvre Torv, der masse graves ut og toppdekket på parkeringshuset støpes.

Neste byggetrinn er Nedre Torv med tilsvarende metode. Massene graves ut og fraktes gjennom byggegropa til Festningsgata.

Det er valgt en spuntmetode som gir forholdsvis små rystelser og støy til omgivelsene.

Torvet klart til 17. mai

Det skal fastsettes en takst for råtomta under Torvet. Festeavgiften settes til én krone, og kan ikke reguleres før tidligst i 2025. — Hvordan dette skal reguleres på lang sikt er nok noe av det diskusjonen vil gå om, spår Ragnar Evensen.

I festeavtalen ligger en opsjon for kommunen på overtakelse av anlegget på markedsmessige vilkår etter 25 år, 50 år og deretter hvert 25. år.

I avtalen er det også stilt vilkår til driften. Parkeringsanlegget skal drives brukervennlig med etterskuddsbasert avgift, uten bøter for oversittelse av parkeringstid.

Sparebanken Sør, kloss inntil Nedre Torv, skal bidra til utbyggingen. Foto: Richard Nodeland

Det skal dessuten være full tilgang for allmennheten og ikke eksklusiv leie for mer enn 20 prosent av antall parkeringsplasser i anlegget. For de første fire driftsårene er det lempet noe på dette kravet.Investorene har tidligere antydet at 300.000 kroner per plass bør rekke, noe som vil tilsvare en kostnad på rundt 135 millioner kroner. Politikerne har sagt ja til å bekoste adkomst til biblioteket og Rådhuskvartalet — estimert til henholdsvis 7,5 og 9,3 millioner kroner.

Kvadraturen Gårdeierforening har vært sekretariat for anbudet. Styreleder Bjarne Ugland sier han ikke vil kommentere saken før kommunalutvalget har behandlet den.