— Nå er det opp til entreprenørene å være entreprenører og levere varen, sier eiendomsinvestor Jon Bjørgum, styreleder for Christiansholm Eiendom.

Sammen med kompanjong Ivar Mjåland har han i flere år vært sterk pådriver for romslig kundeparkering i hjertet av Kristiansand.

Nå kan det lenge planlagte anlegget under Øvre og Nedre Torv nærme seg realisering, eventuelt skrinlegging.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Frist ut februar

Høsten 2013 ble reguleringsplanen for opptil 600 p-plasser vedtatt av bystyret.

Det er rom for opptil 600 p-plasser under Øvre og Nedre Torv. Foto: Reidar Kollstad

— Kommunen har sagt at de ikke ønsker å ta initiativ til bygging. En del investorer i Kristiansand ønsker å se om det er mulig å realisere det, og da har Kvadraturen Gårdeierforening fått i oppdrag å koordinere dette arbeidet, opplyser Bjarne Ugland, styreleder for gårdeierforeningen.De har invitert fire entreprenører til å levere anbud - Skanska, Veidekke, BRG og Kruse Smith, med frist ut februar. Pris per p-plass og brukervennlighet er stikkord.

Tidligere har gårdeiernes konsulenter anslått 293 millioner kroner for et anlegg med 460 plasser, eller 637.000 per plass. En slik sum er langt over tålegrensen, så lenge anlegget skal finansiere seg selv.

- Svært viktig for byen

- Hvor bør prisen ligge?

— Det er ikke interessant å gi en pris til entreprenørene i dag. De skal lage de beste og smarteste løsningene, som gir en fornuftig kostnad. Da kan de ikke få fasiten på forhånd, svarer Jon Bjørgum.

Entreprenørene har fått beskjed om at anlegget skal være velegnet for handelsparkering. Med det menes romslige (2,7 meter brede) plasser og enkelt kjøremønster.

Investorene har tidligere signalisert vilje til å spytte inn 150- 180 millioner kroner i anlegget, tilsvarende rundt 300.000 per plass. De har samtidig bedt om en håndsrekning fra kommunen, men ble avvist.

Les også:

— Mener dere gårdeierne i byen nå er forpliktet til å stille kapital?

— Forpliktet er å trekke det litt langt, men jeg synes mange bør se positivt på å delta. Hvis byen skal leve videre må vi ha handel og kontorister, og da er parkeringssituasjonen et svært viktig element, sier Bjørgum.

Anlegget skal være åpent det meste av døgnet, slik at det favner både handel, forenings- og utelivet i byen.

Byggestart i 2015?

Hvis prisen er akseptabel, vil gårdeierne snu seg raskt, invitere bredt, danne et utbyggerselskap og komme i gang allerede i år.

Tidligere var anlegget tenkt som Ops-prosjekt (offentlig-privat). Men i høst ble det klart at kommunens næringsselskap (Knas) ikke blir å finne i førerhuset.

— Vi har hatt en dialog med eieren vår. Kommunalutvalget har gitt oss tilbakemelding på at de ikke ønsker at vi skal ta en stor rolle i det prosjektet, noe som henger sammen med gjeldstaket i kommunen, opplyser Knas-direktør Jan Omli Larsen.

- Dere skal ikke stille kapital i det hele tatt?

— Det er ikke sagt så presis, men det er ikke ønskelig at vi tar en dominerende rolle. Det er status per i dag, svarer Larsen.

Les også:

— Jobber hektisk

— Vi jobber hektisk med å finne gode, smarte løsninger til en pris byggherren kan leve med. Klart det er et interessant prosjekt for alle deltakerne, sier prosjektleder Jesper Magnussen fra Veidekke.

De har vært i møte med kommunen og fått beskjed om at rammene i reguleringsplanen ligger fast. Kun mindre justeringer kan være aktuelt.

— Når mange jobber sammen om et felles prosjekt, kan det komme fram forslag som man ikke har tenkt på i en planprosess, påpeker plan- og bygningssjef Venke Moe i Kristiansand kommune.

Hun er spent på utfallet av anbudsrunden.

- Alle har interesse i jobben gårdeierforeningen nå har iverksatt. I en planleggingsfase kan man lage kalkyler, mens en slik prosess får fram faktiske tall, for å se om det er mulig å gå i gang med parkeringshuset, sier Moe.