Gravearbeidet for inngangspartiet har så smått startet. Foto: Vegard Damsgaard
Slik blir innkjøringen til Torvet parkeringsanlegg fra Festningsgata, med ett felt inn og ett ut sentralt i gata. Foto: Vianova
Slik blir innkjøringen til Torvet parkeringsanlegg fra Festningsgata, med ett felt inn og ett ut sentralt i gata. Foto: Vianova
Slik blir innkjøringen til Torvet parkeringsanlegg fra Festningsgata, med ett felt inn og ett ut sentralt i gata. Foto: Vianova
Slik blir innkjøringen til Torvet parkeringsanlegg fra Festningsgata, med ett felt inn og ett ut sentralt i gata. Foto: Vianova
Slik blir anlegget under Øvre Torv. Foto: Veidekke Agder

KRISTIANSAND: — Litt knotete blir det jo, men når folk venner seg til det tror jeg de klarer å få det til. Det blir stort sett samme kjørebredde, men i perioder kan det nok bli litt kø, uttaler byggeleder Kjetil Dybvik fra Statens vegvesen.

Blomsterbedet og to fotgjengeroverganger forsvinner når innkjøringen til Torvet parkeringsanlegg skal bygges de neste månedene.

Når arbeidet er ferdig, til sommeren neste år, vil to kjørefelt sentralt i Festningsgata lede inn og ut av torvanlegget med 450 parkeringsplasser.

Denne overgangen ved Skippergata er permanent stengt, her starter innkjøringen til det kommende p-anlegget. Foto: Vegard Damsgaard

BrukervennligFor øvrig vil kjøremønsteret i denne brede innfartsåren til sentrum stort sett bli som i dag.

Man kan alltid ønske seg større bredde på innkjøringen, men vi må forholde oss til Festningsgata med syklende, gående, busser og biler.

— Baneheitunnelen og Festningsgata er hovedatkomsten til Kvadraturen. At denne også brukes til innkjøring til parkeringshuset er i mine øyne fornuftig, med kort vei fra veinettet og inn i anlegget, sier styremedlem Jon Bjørgum hos byggherren Torvparkering AS.

Innkjøringen sett fra motsatt side, med fotgjengerovergangen mellom Torvet og Rådhusgata i forgrunnen. Foto: Vianova

De ønsker et så romslig og brukervennlig anlegg som mulig, og hadde helst sett at utkjøringen ble i andre enden — mot Vestre Strandgate. Men kommunen sa nei.- Vi er opptatt av brukervennlighet. Man kan alltid ønske seg større bredde på innkjøringen, men vi må forholde oss til Festningsgata med syklende, gående, busser og biler. Alle får sin tilmålte plass, og da er det ikke mer å gå på, sier Bjørgum.

Han sier de nå er i ferd med å velge type belysning, farger og overflater på gulv, vegger og himling i innkjøringsrampen for å gi en best mulig opplevelse for kundene til anlegget.

Den mye brukte overgangen i Festningsgata ved Rådhusgata stenges fram til oktober, men det lave hinderet stopper ikke alle. Foto: Vegard Damsgaard

Stengte overgangerTorvparkering har inngått avtale med Time Park om drift av anlegget, Oslo-selskapet som fra før driver Lillemarkens p-hus i Kristiansand. Hensikten er at de fleste skal bruke en brikke som automatisk belaster betalingskortet ved utkjøring.

Denne fotgjengerovergangen ved Norske Folk-gården og Gyldenløves gate er permanent stengt. Foto: Vegard Damsgaard

Prosjektet til 210 millioner kroner er påført ekstra kostnader på flere millioner kroner. Årsaken er at nedkjøringen fra Festningsgata til en privat parkeringskjeller ved Norske Folk-gården, der Coop-butikken holder til, må stenges. Dermed må de rundt 25 p-plassene få ny innkjøring via Gyldengården p-hus.

Folk tar korteste vei, da blir det på dette viset.

Slik ser det ut når man kommer ned under bakken og er i ferd med å kjøre under Øvre Torv. Foto: Veidekke Agder

To fotgjengeroverganger er nå stengt for alltid i kvartalet mellom Skippergata og Gyldenløves gate. En tredje overgang, den mye frekventerte som leder til Øvre Torv fra Rådhusgata, er stengt til oktober.

Tar snarveier

De første par dagene har mange krysset sperringer, både med og uten sykkel.

— Folk tar korteste vei, da blir det på dette viset. Men vi anbefaler at folk følger omskiltingen siden det er mye trafikk i Festningsgata, sier anleggsleder Kjetil Dybvik.

Nye Festningsgata mellom Skippergata og Rådhusgata sett i fugleperspektiv, med Torvet til venstre. Foto: Vianova

Det to etasjers anlegget under Torvet krever bortkjøring av 5000 lastebillass gjennom først Tollbodgata, senere Festningsgata. Sanden graves ut etter at taket er støpt.

I sommer blir det støping i høyt tempo på Torvet. Foto: Vegard Damsgaard

— Vi begynner på betongarbeidet i mai, med dragere og dekke på Nedre Torv. Dette arbeidet vil pågå til slutten av august, med fullt trykk gjennom sommeren. Så skal det tilbakefylles med masser, og torvdekket reetableres fra oktober måned om alt går etter planen, opplyser prosjektleder Torbjørn Nordhagen fra entreprenøren Veidekke.Nedre Torv skal være ferdig til Julebyen åpner i november, mens Øvre Torv må vente litt lenger ut på vinteren.