— Det har blitt så mye trafikk i Kirkegata at vi har måttet gå til det skritt å stenge av torvene for en periode. Dette er for tiden en voldsom byggeplass med svære maskiner, og de har store blindsoner, uttaler prosjektsjef Ole Morten Helland fra Skanska til Fædrelandsvennen.
Han leder ombyggingen av kvartal 32 ved Nedre Torv til 450 millioner kroner.
Samtidig bygger Veidekke det omstridte parkeringsanlegget til 210 millioner kroner, og de to entreprenørene deler riggområde mellom Øvre og Nedre Torv.
Dirigerer fotgjengere
— Vi har nå fått aksept fra kommune og veivesen til å stenge Kirkegata fra førstkommende onsdag og fram til 1. juli, opplyser prosjektleder Torbjørn Nordhagen fra Veidekke.Aldri har hjertet av Kristiansand opplevd maken til puls og banking på én og samme tid. På det meste vil 370 arbeidere være i aksjon samtidig, og det får altså konsekvenser for publikums bevegelser.
Siste måneden har en Securitas-vakt forsøkt å dirigere forbipasserende inn på rett spor, men fredag kunne Fædrelandsvennen observere at dét slett ikke er plankekjøring.
- Har det vært ulykker eller nestenulykker?
— Vi har hatt noen hendelser i Kirkegata, men ingen av alvorlig karakter, svarer Nordhagen, og nevner et eksempel der en person trosset vaktmannen og gikk under i det tung last ble losset på stedet.
Kommunen har godtatt avsperringen så sant den blir godt skiltet i nabokvartalene og folk slipper å gå unødvendige omveier.
— UforsvarligTeknisk direktør erkjenner at det er uforsvarlig å la folk spasere midt blant tunge anleggsmaskiner.
- Det er jo ikke noe greit, det betyr at man i ytterste konsekvens må rundt to ekstra kvartaler. Men sikkerhet har førsteprioritet, deretter kommer fremkommelighet for publikum. Plunder og heft for entreprenøren kommer i tredje rekke, fremholder Ragnar Evensen.
Det er voldsomme dimensjoner over arbeidet. I disse dager spuntes 700 nåler av stål ned i torvgrunnen, som skal danne veggene til parkeringsanlegget.Nålene er 12 meter lange og 1,2 meter brede. De presses ned med en såkalt «silent piler», som gir forholdsvis lite støy og rystelser i omgivelsene. Noen få steder brukes den tradisjonelle og raskere spuntingen, hvor nålene bankes ned.
I kvartal 32 er det «bare» 500 spuntnåler som skal ned. De er støpt i betong og bores ned i bakken for at ikke gamle fasader kloss inntil tar skade.
Torvet klart til JulebyenDeretter graves sanden ut, 3000 lastebillass, for å gi plass til to kjelleretasjer. Sanden fraktes ut via Tollbodgata og Vestre Strandgate til Søgne.
De 450 parkeringsplassene i to etasjer under Torvet krever bortkjøring av 5000 lastebillass gjennom Festningsgata. Sanden graves ut etter at taket er støpt.
Fra påske til august blir det endret kjøremønster i Festningsgata, mens nedkjøringen til parkeringsanlegget bygges. — Når kan folk ta i bruk selve Torvet igjen?
— Torvet skal være ferdig til Julebyen åpner i november i år. Parkeringsanlegget åpnes i mai/juni neste år, hvis alt går etter planen, sier Torbjørn Nordhagen fra Veidekke.
I kvartal 32 åpner Zara og andre forretninger samt kontorer til julehandelen neste år, mens hotellet ferdigstilles på vårparten.
Tulipaner på flyttefotBlomsterhandler Tormod Olsen må pakke sammen vogna grunnet anleggsarbeidet, men avstanden er overkommelig.
— Jeg flytter bare ett kvartal, opp til hjørnet mellom Markens og Gyldenløves gate. Det gjør ikke noe, det ligger greit innenfor løypa der folk ferdes, mener Tormod Olsen.
Han har akkurat fått beskjed om å flytte vogna fra mandag neste uke. Og han akter ikke å lenke seg fast. — Jeg er en lydig sjel så lenge jeg får det greit, forklarer den fargerike blomsterhandleren.
- Hva synes du om parkeringsanlegget?
— Det har jeg ikke lyst å mene noe om, jeg har nemlig kunder som er både for og imot, svarer han diplomatisk.