Kjølemaskineriet i Tresse synger nemlig på siste verset.

— Tresse-anlegget er 15 år gammelt. Vi har hatt utfordringer med kjølemaskineriet, som begynner å bli godt brukt. Det har dratt på seg store kostnader de siste to-tre årene - opp mot 100.000 kroner bare i vedlikehold per år, og da kommer driften i tillegg, opplyser driftssjef Kurt Tange Jensen i parkvesenet.

Lørdag var det som vanlig yrende liv på isbanen sentralt ved byens østerhavn.

— Det er gøy å gå på skøyter og gjøre masse ting her, forteller Mai Nguyen (10) til Fædrelandsvennen, før hun gjør en bambi-manøver og går ut i «spagaten».

Sammen med søsken og søskenbarn fra Hellemyr og Hånes hadde hun pakket med varmt tøy, hjelm og skøyter, og det gjaldt å holde kroppen i aktivitet i seks minusgrader og frisk vind.

Rundt 50 personer var samlet rundt isbanen i Tresse ved 12-tida lørdag. Foto: Vegard Damsgaard

— Kollapser innen to-tre årFør jul vedtok bystyret å bevilge fire millioner kroner til ny isbanepå Øvre Torv, der et par bedrifter skal være villig til å spleise på anlegget.

Driftssjefen bekrefter at isbanen etter planen skal være på plass til neste vintersesong.

Så da er spørsmålet: Hva skjer med Tresse i fremtiden?

- Selv om ny bane kommer på Torvet, er det avtalt at Tresse skal svive så lenge det er forsvarlig. Jeg skal ikke bli forstøkt om anlegget kollapser innen to-tre år, noe vi regner med kommer til å skje, sier Kurt Tange Jensen i parkvesenet.

Om Tresse-isen består blir en politisk beslutning, for det vil koste et betydelig beløp. Kjøleanlegget, som er plassert i en konteiner, vil koste rundt millionen å erstatte med et nytt, moderne og mer driftssikkert maskineri.

Fin bukett på isen i Tresse lørdag; fra venstre Kelvin (5), Christopher (7), Kelly (6), Mai (10), Sarah (3), David (7), Linnea (4) og Lerke (4). Foto: Vegard Damsgaard

Behov for to baner?— Jeg ser det ikke som urimelig å ha to baner, det kan være begge blir fylt opp. Men da bør vi også se litt på forbedringer, så som at det burde vært et vant rundt banen i Tresse. Den ligger så nærme sjøen at det er problematisk med varme og vind, man får ikke noen kuldegrop å bygge is i, forklarer Kurt Tange Jensen.

Fordelene i Tresse er nærheten til den store kvartalslekeplassen, slik at familien har flere aktiviteter å spille på. Dessuten har Kirkens Bymisjon kafé på motsatt side av Strandpromenaden, som kan brukes av de besøkende.

Her kommer Kristiansands neste isbane, på Øvre Torv der gravearbeidene for parkeringsanlegg har startet. Foto: Vegard Damsgaard

Banen på Torvet får større kapasitet enn den i Tresse. Den skal måle 26 x 46 meter, og plasseres i området ved kongestatuen. — Det blir sikkert like fint på Torvet, og kanskje litt mer ly for vinden. Men det spørs nok om det er behov for to baner, mener Tinh Nguyen, pappa til to av barna på isen lørdag.

Torv-isen ble aktualisert av gravingen for det mye omtalte parkeringshuset. Isanlegget skal være flyttbart, blant annet fordi steindekket er vernet.

Tanken er at folk skal kunne leie skøyter i rådhuskvartalet.