— Når det stopper opp noen plasser får det dominoeffekt. Mange avtaler skal på plass, noen er enkle mens andre tar lenger tid, forklarer eiendomsinvestor og styremedlem Jon Bjørgum fra byggherren Torvparkering AS.

Slik det ser ut nå blir anleggsstarten for Torvet parkeringsanlegg andre uka i januar, rundt tre måneder etter opprinnelig skjema.

Da kommunalutvalget i juni vedtok en 50 års festeavtale med Torvparkering AS, ble det presentert en stram fremdriftsplan som nå trygt kan legges til side.

Tresse seiler opp

Kommunen må for eksempel finne fram plan B for 17. mai-festen.

Kommunen skal anlegge isbane til fire millioner på Øvre Torv når torvdekket skal tilbakeføres. Foto: Kjartan Bjelland

— Det er ingen grunn til å tro at det blir 17. mai på Torvet i 2016, men det må vi bare finne en løsning for. Jeg vil anta at Tresse får en sterkere rolle, uten at vi har planlagt dette ennå, sier teknisk direktør Ragnar Evensen i kommunen, som mener ingen kan lastes for forsinkelsen. Etter planen skulle Øvre Torv gjenåpnes for ferdsel allerede på denne tida, og Nedre Torv innen 17. mai neste år slik at hele festplassen ville vært ryddet til nasjonaldagen.

De 400-450 parkeringsplassene i to etasjer under brosteinen skulle tas i bruk innen julehandelen neste år.

— Jeg regner med at til jul neste år skal det se greit ut på Torvet, men jeg tviler på om vi får åpnet anlegget til den tid, bekrefter Jon Bjørgum overfor Fædrelandsvennen.

Slik blir parkeringsanlegget sett under Øvre Torv, med den blå inngangen fra Wergelandsparken til høyre. Foto: Veidekke Agder

Kong Haakon flyttetTorsdag ettermiddag forlot statuen av kong Haakon Øvre Torv, der den ankom 7. juni i 1951. Majesteten blir stående på grusen i Wergelandsparken og studere nymotens byggeskikk.

I det klementinen går inn i høysesongen skrelles et dekke av belegningsstein av Øvre Torv.

Parkeringsanlegget sett fra Nedre Torv. Foto: Veidekke Agder

— Å legge eller fjerne belegningsstein er ikke søknadspliktig. De har ikke fått igangsettingstillatelse for selve parkeringsanlegget ennå, men det vil skje temmelig kjapt, opplyser byggesaksleder Bjørn Harald Andersen, som bekrefter at arbeidet kan begynne på nyåret.Da starter spunting av metallvegger dypt ned i torvgrunnen, før det støpes et betonglokk oppå - for deretter å grave ut massene under.

— Metallspuntene er på vei til Norge med båt nå, opplyser Jon Bjørgum fra byggherren.

Flere utsettelser

Parallelt med dette etableres innkjøringsrampe i Festningsgata, der trafikkmønsteret legges om i tre måneder. Siden dette er fylkesvei kreves godkjenning av Vegdirektoratet, noe som har tatt lenger tid enn entreprenøren drømte om.

Også privatrettslige forhold rundt dagens nedkjøring i Festningsgata har tatt tid, da p-anlegget under Norske Folk-gården får ny innkjøring via Gyldengården.

Mye av forsinkelsen skyldes forhold her i Festningsgata og rundt denne nedkjøringen, som blir ankomstrampe til anlegget under Torvet – bare motsatt vei. Foto: Kjartan Bjelland

Men skjemaet sprakk allerede da arkeologene først kom i gang med sin 50 dager lange utgravning i starten av september, én måned senere enn forutsatt.Det lyktes ikke Fædrelandsvennen å få en kommentar fra entreprenøren Veidekke Agder torsdag.

— Vi støper lokket som blir taket i parkeringshuset, legger så tilbake belegningsstein fortløpende ned mot Markens. Vi «ruller tilbake teppet» vi har tatt opp, har distriktsleder Are Westbye tidligere uttalt.

Kravet har vært et innbydende anlegg, søylefritt og med ekstra brede båser. For å unngå søyler spennes det fast stålvaiere som stiver av betongtaket, en vanlig metode i større konstruksjoner.

Når torvdekket skal legges tilbake, ønsker kommunen å anlegge isbane på om lag 25 x 50 meter i området ved kongestatuen. Investeringen til fire millioner kroner er lagt inn i budsjettet for 2017.