— Endelig skal det bygges. Engasjementet fra motstanderne kom lovlig seint, men jeg tror det er noen få personer som hausser dette veldig opp. Kundene våre og folk jeg treffer i bybildet er positive, hevder Espen Albert, innehaver av Dampbageriet.

Neste uke starter gravingen for Torvet parkeringsanlegg.

Flere partier driver nå innbitt valgkamp med sikte på å overprøve avtalen mellom kommunen og Torvparkering AS, og reise ny debatt i bystyret etter valget om to uker.

Parkeringsanlegget skal bygges i to etasjer under Øvre og Nedre Torv. Foto: Veidekke

— Du ser ikke poenget med en bilfri by? - Jo, men å fjerne gateparkering er også et viktig miljøelement. Vi får bort letekjøring rundt Torvet, leder trafikken inn i den brede Festningsgata og under bakken. Mange av de som hiver seg på debatten tror bybildet nå blir endret, at Torvet blir ødelagt. Men inngrepet over bakken varer jo bare en kort periode, deretter blir alt som før, påpeker fjerde generasjons baker i Rådhusgata.

- God avtale for kommunen

Albert skjønner ikke hvor hunden ligger begravd under Torvet. Han kan heller ikke se at det er gjort formelle feil ved avtalen, og anser det utelukket at andre tilbydere skulle dukke opp.

Til neste jul skal det etter planen se slik ut under Nedre Torv. Foto: Veidekke

— Det har jo ikke vært kø av folk som vil bruke 210 millioner på parkeringsanlegg under Torvet. Sånn jeg ser det må det være en god avtale for kommunen å få torvgrunnen tilbake etter 50 år, så lenge man har valgt ikke å sette seg i førersetet for utbyggingen selv, sier mannen som har mange år bak seg som styreleder for Kvadraturforeningen - og handelsstandsforeningen da debatten raste på 80-tallet.«Bageren i byen» har hele tiden vært klar på hva byen trenger - i tillegg til bløtkaker og brød:

— Lettvinte parkeringsplasser. Det er bare pensjonister som har tid til å parkere på Kilden når de har et ærend i byen. Sørlandets hovedstad må ha puls og et levende sentrum, da er tilgjengelighet et viktig element.

- Godt å komme i gang

I Sørlandsparken er veinettet tilrettelagt for biler. Da Dampbageriet hadde utsalg på Bergsenteret i sju år satte eieren seg bestandig bak rattet når han skulle treffe noen, om det var 50 eller 150 meter unna.

De som bor på Gimlekollen bruker bilen mer miljøvennlig her enn i Sørlandsparken.

— De som bor på Gimlekollen bruker bilen mer miljøvennlig her enn i Sørlandsparken, hvor de må kjøre fra dør til dør. De kjører ned under bakken, tar heisen opp og spaserer rundt i en time eller tre, for så å kjøre ut Festningsgata igjen, bemerker Espen Albert.

Kvadraturforeningen forholder seg rolig under den pågående striden:

— Vi er som tidligere særs støttende til parkering under Torvet, en kampsak som har vedvart i over 40 år og som vil være av avgjørende betydning for byens fremtidige puls og utvikling. Enkel og tilrettelagt parkering under bakkenivå, hvor bilene blir usynlige for de gående i sentrum, tror jeg de fleste kan ønske seg. Det er godt å vite at det nå endelig blir satt i gang, skriver daglig leder Harald Andersen i e-post til Fædrelandsvennen.

Parkeringsanlegget skravert med rødt, med innkjøring fra Festningsgata. Foto: Veidekke

— Folk er jo rareSenterleder Svein Olav Birkeland ved kjøpesenteret Sandens håper prosjektet går sin gang, og kaller Torvet parkeringsanlegg «en unik mulighet til å løse byens parkeringsproblemer i lang tid fremover».

Svein Olav Birkeland. Foto: Torstein Øen

Selv om kollektivtilbudet stadig bør forbedres mener han mange vil være avhengig av bil for å komme seg til sentrum, og at en bilfri by inntil videre er utopi. — Hva fremtiden bringer vet vi lite om, men jeg tror vi må benytte muligheten nå til å lage en så god parkeringsløsning som mulig med lett tilgjengelige plasser. Så må vi justere underveis på gateparkering og andre parkeringshus, sier Birkeland.

Senterleder Fredrik Hodne i Lillemarkens er helt på linje:

— Hvor miljøvennlig er det å kjøre opp og ned gata for å finne plass? Folk er jo rare; skal de ha ei bolle på Dampens eller et skrujern hos Torjesen vil de parkere på utsida. Mange vil plassere bilen veldig sentralt fremfor å gå en kilometer fra Slottet ned til byens mest sentrale punkt.