mette_bystyret.jpg
bystyret-3.jpg

Onsdag kveld avgjør bystyret i Kristiansand om de skal prøve å avbryte arbeidet med parkeringshus eller fortsette byggingen.

Før bystyremøtet er det flertall for å fortsette. Men motstanderne kommer til å fremme et forslag om at rådmannen går i forhandlinger med utbyggerne for å prøve å si opp kontrakten.

Det opplyser Mette Gundersen, gruppeleder i Arbeiderpartiet.

Alternativ

Men motstanderne kommer også til å fremme et forslag som trolig har større sjans til å få flertall. Det er at det blir utarbeidet en plan over både nåværende og framtidige parkeringsplasser i sentrum.

— Det er betydelig flere parkeringsplasser enn folk er klar over, sa Mette Gundersen til Fædrelandsvennen da hun omringet av demonstranter gikk inn i rådhuset onsdag ettermiddag.

Målet med planen er å få redusert antall parkeringsplasser. Det kan blant annet innebære at deler dagens gateparkering forsvinner.

Varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) og KrFs gruppeleder Grete Kvelland Skaara fikk boller av demonstrantene. De er med i flertallet som ser ut til å sikre at det blir parkeringshus under Torvet.

Forslaget

Dette er forslaget som motstanderne (Ap, Dem, Sv, Miljøpartiet, Rødt, Sp) kommer til å fremme :

  • Bystyret tar innbyggerforlaget til orientering.

  • Bystyret ber rådmannen snarest om å gå i forhandlinger med Torvparkering AS, med mål om å inngå opphør av avtaler om bygging og drift av parkeringsanlegg under torvene. Det blir ikke gitt igangsettingstillatelse i forhandlingsperioden.

  • Økonomiske konsekvenser som følge av et minnelig opphør av avtalen fremmes i egen sak, og innarbeides i budsjettet.

  • De arkeologiske utgravinger fullføres med tanke på økt kunnskap om byens historie.

  • Bystyret holdes orientert fortløpende

  • Det utarbeides en helhetlig plan for parkering i sentrum/Kvadraturen.

Det er altså det siste punktet som kan bli skilt ut og fremmet som en egen sak for bystyret.

Belønningsmidler

Mette Gundersen mener dette ikke bare er viktig for bymiljøet. Kristiansand er også avhengig av nullvekst i biltrafikken for å få belønningsmidler fra staten til samferdsel

— Hvis vi skal ha en parkeringspolitikk som skal gi belønningsmidler, må vi kunne svare for hvordan vi skal ha nullvekst i biltrafikken samtidig som vi bygger 450 parkeringsplasser.

Står fast

Motstanderne har likevel ikke gitt opp håpet om å stanse parkeringshuset. De sang og ropte slagord da politikerne gikk inn. En av dem de har forsøkt å overbevise var Odd A Salvesen (Pensjonistpartiet) som er mot parkeringshus.

bystyret-3.jpg

Men han er ikke for å stanse utbyggingen.

— Jeg har sagt hele tiden at vi var imot parkeringshus, men vi er ikke med i dette hylekoret, sier Salvesen.