Her startet befaringen onsdag, ved hovedturløypa fra Hellemyr mot Kjerrane. Kristiansand-ordfører Harald Furre (H) til venstre. Foto: Vegard Damsgaard
Ordførerne Harald Furre (t.v.) fra Kristiansand og Johhny Greibesland fra Songdalen holdt innlegg for departementene i Nils Henrik Abels hus onsdag. Foto: Vegard Damsgaard
Denne skissen viser broa over Otra, like ved bomstasjonene nord for Sødal. Foto: Statens vegesen

— Jeg vurderer det som mest sannsynlig at de faller ned på et kompromiss, sier Kristiansands-ordfører Harald Furre (H) til Fædrelandsvennen onsdag ettermiddag.

Under sitt innlegg poengterte han at kommuner og veivesen er enige om alt øst for riksvei 9, striden står om traseen vest for Kristiansand sentrum.

Furre la videre vekt på naturområdet Kjerranes betydning for byens befolkning:

- Nåverdien av dette naturområdet er vesentlig større en 80 millioner kroner, som er forskjellen på bro og tunnel. I dag passerer et tog annenhver time, noe som gir et vesentlig annet støybilde enn en motorvei.

I tillegg kommer rundt 50 millioner kroner for ny kryssløsning ved Mjåvann industriområde, som er kravet fra Songdalen om de skal gå med på at ringveien kan krysse Rossevannsbekken med bro, og ikke tunnel.

– For Songdalen kommune er dette en sterkt ønsket vei. Et stort flertall i kommunestyret kan akseptere bro over Rossevannsbekken så sant vi får finansiert ny vei inn til Mjåvann industriområde, understreket ordfører Johnny Greibesland (Sp).

Hovedsaksbehandler Liv Kirstine Mortensen fra planavdelingen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet lurte på om Kristiansand hadde mange turområder av dette kaliber, noe ordfører Harald Furre sa nei til. Foto: Vegard Damsgaard

— Krevende dagDet var Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder som onsdag arrangerte befaringen for et titall byråkraterfra berørte departementer.

— Vi har en krevende dag foran oss, sa assisterende fylkesmann Tom Egerhei i Aust- og Vest-Agder under sin åpning.

Dagen startet med en times innledende møte i Nils Henrik Abels hus, over gata for Fylkeshuset i Tordenskjolds gate.

Assisterende fylkesmann Tom Egerhei ønsker velkommen i Nils Henrik Abels hus onsdag. Foto: Vegard Damsgaard

Her informerte Kommunal— og moderniseringsdepartementet om innsigelsesinstituttet, Statens vegvesen presenterte planarbeidet, Kristiansand og Songdalen kommuner la fram sine argumenter, mens veivesen og fylkesmannens miljøvernavdeling forklarte sine innsigelser.I tillegg deltok saksbehandlere fra Klima- og miljødepartementet, Samferdselsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Miljødirektoratet.

Startet på Kjerrane

Tore Neset og Maren Anne Terjesen fra Hellemyr Vel fremfører sin motstand mot å røre naturen ved Kjerrane. Til høyre står assisterende fylkesmann Tom Egerhei. Foto: Vegard Damsgaard

— Formålet er å få saken så godt som mulig opplyst før vedtak. Vi vil gjerne se hele saken og høre alle synspunkter. Da er det veldig nyttig å komme seg ut, se stedet og høre innspill. Det er ikke alt man kan lese på papir, opplyste seniorrådgiver Liv Kirstine Mortensen fra planavdelingen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.Selve befaringen startet klokka 12 og ble avsluttet ved 15.30-tiden.

Områdene som ble besiktiget til fots var alle omstridte traseer der ringveien skal passere i dagen: Først Kjerrane ved Hellemyr, så Rosseland i Songdalen, Mjåvann industriområde og Breimyr - de to siste berører Vågsbygdmarka.

Området ved Kjerrane og Gråmannen kan sammenlignes med Frognerseteren.

Naboer og velforeninger kom med sine innspill underveis, og forsøkte å trekke parallellen til Nordmarka i Oslo.

— Området ved Kjerrane og Gråmannen kan sammenlignes med Frognerseteren. Med bro blir naturopplevelsen kraftig redusert. Da har du ødelagt mye for 80 millioner kroner, som er kun en prosent av prosjektkostnaden, sa Tore Neset fra Hellemyr Vel.

Under befaringen vil byråkratene ta beina fatt, blant annet her ved Kjerrane, der veivesenet vil ha bro i dagen nær boligområdet på Hellemyr. Foto: Statens vegvesen

GruppelederMarteRostvågUlltveit-Moe fra Miljøpartiet de Grønne representerer den politiske opposisjonen under befaringen.Hun mener det tette snøværet ikke akkurat er på miljøforkjempernes side:

— Befaringen burde vært utsatt til en lys vårdag i mai, sier hun til Fædrelandsvennen.

Etter Kjerrane og Hellemyr i Kristiansand gikk turen videre til Rosseland i Songdalen. Foto: Vegard Damsgaard

Ringveien skal inn i porteføljen til Nye veier AS, som er operativt fra 1. januar. Selskapet skal da ta stilling til hvilke prosjekter som skal prioriteres først.

Prioriterer saken høyt

Kommunal— og moderniseringsdepartementet vil få faglige innspill fra de tre andre departementene innen de lager en innstilling til statsråd Jan Tore Sanner, som fatter beslutningen.

Normal saksbehandlingstid er seks til åtte måneder i snitt, men her vil departementet jobbe så raskt de finner det forsvarlig.

- Rekorden er tre uker. Alle vet at saken trenger en rask løsning, sier hovedsaksbehandler Liv Kirstine Mortensen fra departementet til Fædrelandsvennen.

Tross tett snøvær fikk hun et godt inntrykk av turområdet ved Kjerrane.

— Det er veldig interessant med den historiske postveien, den har jo et potensial. Vi er veldig opptatt av universell utforming, dette er en slak vei hvor både rullestoler og barnevogner kommer fram, sier Mortensen.

- Det virker nesten som du har vraket bro til fordel for tunnel allerede?

— Nei, og dessuten er det ikke bare meg som bestemmer, smiler Mortensen.

Fylkesmannen har rådet departementet til å lytte til kommunene og overse innsigelsene fra Statens vegvesen.

Den foreslåtte løsningen her ved Breimyrkrysset og Mjåvann industriområde er noe av det som skal befares. Foto: Statens vegesen

8,3 milliarderFør jul var de to ordførerne meget optimistiske etter samtaler med ledelsen i Kommunal— og moderniseringsdepartementet og Samferdselsdepartementet om ny motorvei forbi Kristiansand.

Ordførerne ventet et positivt svar om Ytre ringvei i julegave. I stedet bestemte byråkratene i Oslo at de først vil se strekningen gjennom egne briller, som er helt normalt i innsigelsessaker.

Statens vegvesen og Fylkesmannens miljøvernavdeling reiste innsigelser i saken. Etter meklingsbruddet i oktober anbefalte Fylkesmannen traseen med lang tunnel forbi Vågsbygdmarka til 8,6 milliarder kroner, mot veivesenets forslag til 8,2 milliarder.

Subsidiært - og trolig mest sannsynlig - altså en løsning til 8,35 milliarder, der broa over Rossevannsbekken flyttes lenger unna bebyggelsen. Tunnel ved Kjerrane vil koste 80 millioner og kryssløsningen ved Mjåvann 50 millioner ekstra.

Statens vegvesen mener løsningen blir for kostbar. Deres argument er at 11 av den 15,5 km lange strekningen er lagt i tunnel i deres løsning til 8,2 milliarder kroner. Dette alternativet er 775 millioner dyrere enn aller billigste trasé.