— Å vedta at biltrafikken ikke skal øke samtidig som vi sier ja til å bygge denne veien synes jeg er noe merkelig, sa Petter Benestad (V) fra bystyrets talerstol.

Hastverk

Venstre, MDG, Sv, Sp og Rødt prøvde etter beste evne å overbevise bystyret om at det var hastverk å bygge ny ringvei nå.

De ville utsette hele saken.

Hans Otto Lund (H) ba bystyret om ikke å torpedere planene om bygging av ringvei. Foto: Frank Mersland

— Det sitter mange politikere på Vestlandet i kveld og lurer på om Kristiansand kommer til å si nei til denne gavepakken. Jeg håper ikke bystyret torpederer planene om å bygge ny ringvei, repliserte Hans Otto Lund (H).

Mekling

De berørte kommunene og Statens vegvesen har ikke klart å bli enige om hvor traseen fra Vige til Songdalen skal legges.

Heller ikke mekling hos Fylkesmannen har hjulpet.

Det har ført til at kommunal- og moderniseringsdepartementet får i oppgave å bestemme hvor veien skal gå.

Nytt forslag

Da Venstre skjønte at fellesforslaget om utsettelse ikke kom til å få gjennomslag, fremsatte partiet et alternativt forslag fra talerstolen.

— Vi foreslår å øke bompengesatsen og sette opp flere bomstasjoner. Samtidig vil vi ha buss gående hvert tiende minutt. Vi vil også utsette byggingen av en ringvei for å se om disse tiltakene er nok til å gjøre noe med de trafikale utfordringene i Kristiansand, sa Benestad.

Utfordret Ap

Han utfordret spesielt Ap til å være med på forslaget, som han mente var mer miljøvennlig.

Ap takket nei og forslaget ble stemt ned. I stedet stemte et stort flertall for å sende kommunens opprinnelige forslag til ringveitrasé inn til kommunalministeren.

— Jeg synes det er temmelig merkelig at Arbeiderpartiet, som i saken med parkeringshuset prøvde å fremstille seg som et miljøparti, stemmer for å bygge denne ringveien nå. Ifølge Statens vegvesen vil den øke trafikken med rundt 20 prosent, sa Benestad etter debatten.

Umulige tiltak

Arbeiderpartiets gruppeleder, Mette Gundersen, var ikke enig.

Mette Gundersen (Ap) mener det hadde vært umulig å gjennomføre så strenge tiltak at det ikke vil være behov for en ringvei. Foto: Frank Mersland

— Jeg har ikke tro på at restriktive tiltak er nok for å løse trafikkproblemene. Venstres forslag hadde betydd så restriktive tiltak at de ikke hadde latt seg gjennomføre, mente Gundersen.

Ikke tapt

MDG har vært svært tydelige på at partiet ikke ønsker ringveien.

Miløjøpartiets Marthe Rostvåg Ulltveit-Moe (t.v.), Mira Svartnes Thorsen (MDG), Lars Lied (Sv), Andreas Landmark (Sv) og Halvor Fjermeros (Rødt) ble stående ganske alene under avstemningen om ringvei. Foto: Frank Mersland

— Kampen er ikke tapt. Veien er ikke finansiert, reguleringsplanen skal til politisk behandling og det er nytt stortingsvalg om to år. Den mørkeblå regjeringen får neppe fortsette. Vi har tro på at en ny sammensetning vil ha en annen tilnærming til denne type saker, sa Marte Rostvåg Ulltveit-Moe etter avstemningen.

Snakker med Sanner

Flere av dem som var for ringveibyggingen mente at ordfører Harald Furre og Høyre nå måtte gjøre en jobb med å påvirke kommunalminister Jan Tore Sanner (H) til å behandle saken kjapt.

— Det er helt klart at jeg kommer til å snakke med Sanner om denne saken. Jeg hadde gjerne sett at vi kunne avgjort trasévalget lokalt, men når det er flere instanser som ikke klarer å bli enige må saken inn til departementet. Vi er den eneste byen mellom Stavanger og Oslo som har trafikken gående gjennom sentrum. Det er et vindu nå hvor vi kan gjøre noe med dette, sa Furre etter at møtet var slutt.