Partene er rykende uenige om hvor veien rundt Kristiansand skal gå. Det står mellom utbygging og vern, og det går nå mot at saken blir avgjort av departementet.

Det kan bety utsettelse og i verste fall at andre prosjekter blir prioritert før ringveien.

— Det viktigste nå er å få bygd en vei og heller si at jeg gir søren i den bekken eller den skauen. Nå er valgkampen over og jeg ser at det er et tverrpolitisk ønske om vei. Tar vi en statlig plan, vil det være staten som tar støyten. Men vi får veien, sa Åse Michaelsen på et møte i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen fredag.

Løsning

En statlig plan betyr at staten vil overta alt ansvaret for arbeidet med ringveien.

Overfor Fædrelandsvennen presiserer Michaelsen at det fortsatt er håp om å få til en løsning lokalt. Et alternativ kan være at man deler opp strekningen det er strid om. Da kan partene bli enige om strekningen Songdalen-Søgne og fortsette arbeidet med den.

Når det nye veiselskapet skal prioritere hvilke veier som skal bygges ut først, trenger de strekninger som er klare til bygging. Det kom klart fram da nyansatt direktør Ingrid Hovland snakket til næringsforeningen fredag. Foto: Kjetil Reite

Til nå har hele strekningen Varoddbroa-Songdalen blitt behandlet under ett.Hvis staten overtar ansvaret, er det de som tar beslutningen om vern eller utbygging av områder som Vågsbygdmarka og Kjerrane.

— Da blir Kristiansand og Songdalen fri fra sin uriaspost. Da er det vi som sitter med svarteper, sier hun til Fædrelandsvennen.

Trenger strekninger

Nyheten om arbeidet med en løsning kom fram på et møte der også Ingrid Hovland, direktør i Nye veier, var invitert. Nye veier er statens eget veiselskap. De skal bygge motorveien Kristiansand-Søgne, men skal prioritere mellom en lang rekke andre prosjekter i Norge. Da trenger de veistrekninger som er klare til utbygging.

— I dag er situasjonen slik at man må prioritere ut fra hvilke strekninger som er klare. Det er ikke en god situasjon. Vi vil ha en stor portefølje og klare kriterier for hvordan vi skal velge, sa Hovland.

Hun la til at et prosjekt kan rykke bakover i køen hvis det ikke er godt nok planlagt. Hun sa dette da hun fikk konkret spørsmål om E 39:

— Jeg har ikke satt meg inn i den saken, fordi jeg ser det er et minefelt. Men grunnen til at man kommer i slike situasjoner, er gjerne at man ikke har hatt en god nok planlegging, sa Hovland som ikke vil si noe nå om hvordan de vil prioritere ringveien.

Frykt

Det er nettopp en situasjon der ringveien rykker nedover på prioriteringslista som er frykten. Derfor mener Åse Michaelsen at en metode for å få fortgang på arbeidet, er å la staten overta.

— Det har vært nevnt som en mulighet. Men spørsmålet er om det er noe å tjene på det når vi har kommet så langt, sier Johnny Greibesland (Sp), ordfører i Songdalen.

Han sier han er beredt til nye samtaler hvis det kan løse situasjonen.

Leder i byutviklingsstyret i Kristiansand, Stian Storbukås (Frp), sier det vil være en høy pris å betale for kommunen hvis de overlater beslutningen til staten.

Slik blir beslutningen tatt

Ingrid Hovland sier at noe av det viktigste er å få på plass en portefølje for utbyggingene. Her vil selskapet prioritere hvilke strekninger som skal bygges når.

- Hvordan blir den beslutningen tatt?

— Det vil være et team som jobber fram det vi mener er den beste løsningen. Men vi vil jobbe med prioriteringen kontinuerlig, sier Ingrid Hovland.

- Når vil dere ha denne oversikten klar?

— Det kan jeg ikke si, men vi vil prøve å få det på plass så raskt som mulig, sier Hovland, som legger til at denne porteføljen av prosjekter kan bli justert underveis.

Veiselskapet vil prioritere prosjekter på bakgrunn av hva som er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det betyr at de vil se på forhold som antall som bruker veien, trafikksikkerhet og betydning for regionen. Men heller ikke disse kriteriene er klare.

PS! Fædrelandsvennen prøvde fredag å komme i kontakt med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for en vurdering om staten bør overta. Han var da ikke tilgjengelig.