Her er Geir Pollestad på vogntog-tur langs E 39 mens han var statssekretær. Foto: Torstein Øen
Åse Michaelsen (Frp) sier veien kommer, og at frykten for utsettelser er ubegrunnet. Foto: Kjetil Reite

— Vi kan fort oppleve tidenes utsettelse av et viktig veiprosjekt, sier Pollestad.

Sp-politikeren var statssekretær i Samferdselsdepartementet da de rødgrønne styrte. Han mener E 39 gradvis ville kommet på plass med rødgrønn politikk. Med dagens regjering mener han hele E 39 er usikker

  • Det hjelper lite med flotte planer for en firefelts vei hele veien mellom Kristiansand og Stavanger hvis den ikke bygges.

Her er Geir Pollestad på vogntog-tur langs E 39 mens han var statssekretær. Foto: Torstein Øen

Kari Henriksen (Ap) irriterte opp samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) torsdag da hun etterlyste byggestart

Åse Michaelsen (Frp) sier veien kommer, og at frykten for utsettelser er ubegrunnet. Foto: Kjetil Reite

for ny E 39. Hun sa at den blå regjeringen vil sitte over tre år — uten at noe startes opp på E 39. Hun etterlyste oppstartsdato og mener regjeringen svikter løftene sine.Solvik-Olsen svarte med å beskylde Henriksen for åforvirre og skape misnøye.

Han mener regjeringen er nødt til å bruke noe tid på planlegging, siden den forrige regjeringen stort sett bare planla tofelts E 39. Ifølge Solvik-Olsen planlegges det for fullt og byggestart kan tidligst skje i 2017. — Den nye regjeringen må vel bruke litt tid på planlegging siden dere ikke planla noe særlig, Pollestad?

Etter 2036?

Henriksen har helt rett i sin kritikk. Det hjelper lite med flotte planer for en firefelts vei hele veien mellom Kristiansand og Stavanger hvis den ikke bygges. Jeg tror Kristiansand - Lyngdal vil komme på plass i løpet av noen år. Men Lyngdal- Ålgård kan bli utsatt til etter 2036 - og det er dramatisk for en region som sliter, sier Pollestad.

Det begrunner Pollestad med det nye statlige veiutbyggingsselskapet Nye Veier AS. Han sier Solvik-Olsen har gitt fra seg makten til å bestemme byggestart.

Kan tape mot Trøndelag

Veiselskapet har fått et sett kriterier for hvordan de skal bruke de 100 milliardene skal bevilges fram til 2036. Ett kriterium er at de mest samfunnsøkonomiske veiprosjektene skal bygges først. Styret avgjør hva som skal bygges når.

— Først i 2018 varsler regjeringen fem milliarder årlig til veiselskapet. I årene før vil det ligge mindre penger enn først lovet. Samtidig skal selskapet bygge ny E 6 i Trøndelag og ny E 6 ved Hamar. E 39 kan tape mot disse, det samme kan E 18 i Bamble, sier Pollestad, som ikke beroliges av at samferdselsministeren tror E 39 vil komme først.

Pollestad mener regjeringen ikke kan love byggestart fordi det er styret i veiselskapet som bestemmer når ny E 39 skal bygges og som skal velge hvor pengene skal settes inn først.

— Vi ville fått ny vei på Sør-vestlandet mye fortere med vårt opplegg, som dreide seg om å bygge tofelts, men med mulighet for utvidelse til firefelts senere, sier Pollestad, selv om han går med på at det ikke akkurat flommet med konkrete E 39-prosjekter i de rødgrønnes portefølje.

— Vi hadde i alle fall enkelte konkrete utbyggingsprosjekter på deler av strekningen. De er nå lagt bort fordi vi skal vente på en firefelts vei som neppe kommer, sier Pollestad.

Veiselskapets første prosjekt er allerede bestemt. Det blir ny E 18 Arendal-Tvedestrand.

Frp svarer:

— Veiselskapet har fått i oppdrag å bygge sju strekninger de neste 20 årene. Det vil skje, sier stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) fra Vest-Agder og medlem av samferdselskomiteen.

Hun mener Geir Pollestad lever i den gamle rødgrønne tenkemåten og ikke har fått med seg at veiselskapet vil få penger til å gjøre jobben det er satt til.

Samtidig kan hun ikke garantere byggestart hun heller for ny E 39. — Stortinget har forpliktet seg til å gi veiselskapet pengene som trengs, samlet 130 milliarder kroner. Veien vil komme. Frykten for noe annet er ubegrunnet, sier Michaelsen.

— Men bare én milliard bevilges til veiselskapet neste år. Bevilgningene må vedtas år for år. Dessuten bestemmer styret i veiselskapet byggestart, ikke sant?

— Jo, vi kan ikke styre rekkefølgen på prosjektene. Fremdriften vil avhenge mye av hvilke områder som får fram ferdige planer først. Kommunene må bli enige og ikke forsinke prosessen. Innen 20 år skal alle de sju strekningene, også E 39, være ferdig. Det er vedtatt. Byggestart vil skje så fort som mulig, tidligst i 2017, sier Michaelsen.

  • Stortinget har forpliktet seg til å gi veiselskapet pengene som trengs, samlet 130 milliarder kroner. Veien vil komme. Frykten for noe annet er ubegrunnet.