— Hvis ikke reguleringsplanene for ringveien i Kristiansand blir banket gjennom politisk, kan det medføre at det nye veiseselskapet prioriterer andre prosjekter i Norge fremfor dette prosjektet, sier Oskar Tore Åsen, regionsjef for Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) i Agder og Sør-Rogaland.

MEF, som er den dominerende arbeidsgiverorganisasjonen for anleggsbransjen i Norge, representerer 2000 medlemsbedrifter på landsbasis, noe som inkluderer 111 små, mellomstore og store anleggsentreprenører i Vest- og Aust-Agder.

Agder-bedriftene har per i dag 1505 ansatte.

Frykter arbeidsledighet

Åsen ser med bekymring på den sterke motstanden enkelte av Statens vegvesen sine traseer har fått i forbindelse med den fremtidige ringveien rundt Kristiansand. Han frykter motstanden kan føre til årelange forsinkelser.

I stedet for en kort tunnel foreslår nå Statens vegvesen å sprenge en 60 meter høy, 60 meter bred og 250 meter lang skjæring gjennom Mjåvannskogen. Foto: Statens vegvesen
Dette var veivesenets opprinnelige forslag til ringvei fra Breimyrkrysset vest for Kristiansand sentrum, sett fra Øyliheia. Foto: Statens vegesen

— Konsekvensen kan bli at anleggsbransjen får mindre å gjøre. Det kan medføre arbeidsledighet, permitteringer og nedskjæringer, sier han.

- Den største trusselen

Nylig skrev Fædrelandsvennen at Åse Michaelsen (Frp), stortingsrepresentant for Vest-Agder, mener at den største trusselen mot ringveien er at lokale politikere krever en dyrere løsning enn det veivesenet kan akseptere.

— Saken er jo under mekling, og i verste fall må det tas en avgjørelse i Samferdselsdepartementet, noe som da betyr at saken utsettes. Det nye veiselskapet vil hele tiden regne på hvor samfunnsnyttig et prosjekt er. Hvis de ser at et prosjekt i Kristiansand bare blir dyrere og dyrere, risikerer vi at selskapet ser at det er mer samfunnsnyttig å bygge ut andre veiprosjekter i Norge først, påpeker Åsen.

- Lite å gjøre

Han sier at det har vært lite å gjøre for anleggsbransjen i landsdelen de siste årene, få anbud og mye ledig kapasitet.

— Derfor ønsket vi større aktivitet. Det er viktig at reguleringsplanene blir vedtatt, slik at prosjektene kan igangsettes så fort bevilgningene kommer, fortsetter regionsjefen, som understreker at store veiprosjekter vil skape betydelige ringvirkninger for næringslivet i landsdelen.

— Har du forståelse for dem som ønsker å verne naturen mot de nye veiene?

— Jeg har forståelse for at de ønsker det. Men samfunnsnytten med å få på plass denne veien er veldig høy.

- Vil alltid gå utover noen

Tom Eikså er daglig leder for TT Anlegg, Sørlandets største entreprenørbedrift med 240 ansatte.

Tom Eikså, daglig leder i TT Anlegg. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Det kan ikke brukes flere hundre millioner kroner for å ta hensyn til noen begrensede interesser i tilknytning til ringveien, mener han.

- Har du forståelse for dem som vil verne naturen?

— Ja, hvis de argumenterer saklig. Jeg har ingen forståelse for dem hvis de ikke selv går tur i området de mener skal vernes. Når man skal anlegge en vei, så vil det alltid gå ut over noen. Det finnes imidlertid gode ordninger for kompensasjon. Motstanderne bør forsøke å bidra til å finne løsninger. De som hyler og skriker mot dette prosjektet, vil kun oppnå at prosjektet utsettes. En utsettelse vil være en ulempe for hele landsdelen, sier Eikså.

- Tror den nye ringveien i Kristiansand vil bli utsatt

Halvor Fjermeros (Rødt) tror ringveien i Kristiansand vil bli nedprioritert.

Fjermeros.jpg Foto: Jon Anders Skau

— Den store motstanden mot traseene som rammer Songdalens bit av veien og deler av Vågsbygskauen, er det som påfører ringveien-prosjektet størst ekstrakostnader. Jeg tror at resultatet av motstanden blir at prosjektet vil bli nedprioritert. Vi kommer til å få nye runder i ulike departementer, før det blir endelig mekling i Kommunaldepartementet, sier Halvor Fjermeros.

Han representerer partiet Rødt i bystyret i Kristiansand, og har særlig markert seg i kampen for å verne Vågsbygdskauen mot den nye ringveien i Kristiansand.

- Hva tenker du om dem som mener en nedprioritering av prosjektet vil føre til arbeidsledighet i anleggsbransjen?

— Den dype krisen i den europeiske, kapitalistiske økonomien løses ikke av noen veiprosjekter.

- Er du egentlig helt imot den nye ringveien?

— Jeg er for en omkjøringsvei, slik at vi får bort trafikken fra sentrum. Men jeg vil ha en enklere vei, ikke en i fire felt, sier bystyrepolitikeren.