— Vi hadde aldri bosatt oss her dersom vi ikke i 2008 hadde fått klare signaler om at det ikke var aktuelt å bygge ny europavei i nærområdet. Da en Ytre ringvei rundt Kristiansand ble lansert, ble det foreslått å legge E 39 i dagen like forbi boligområdet vårt.
Det sier Cecilie Eriksen, som er leder av velforeningen på Kolekniben i Songdalen. Tirsdag troppet hun sammen med Svein Vegge (Vågsbygd) og Thor Kristian Hanish (Hellemyr) opp på kontoret til ordfører Arvid Grundekjøn i Kristiansand.
Med seg hadde de 2222 underskrifter fra kristiansandere og songdøler, som ber sine respektive kommuner om å stå fast på kravet om at Ytre ringvei også må legges i tunnel forbi Vågsbygdskauen, Hellemyr og Rossevann.
Mekling onsdag
Mens enstemmige kommunestyrer i Songdalen og Kristiansand ønsker at E 39 blir lagt i tunnel på de tre stedene, mener Statens vegvesen at det blir for dyrt.
— Ytre ringvei vil uten disse tunnelene koste 8,2 milliarder kroner. En regning på ytterligere 400 millioner kroner er mye penger, sier prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen.
Han bekrefter at det i den vedtatte planen fra 2005 var lagt opp til tunnel forbi Kolekniben, men at blant annet på grunn av høyere fartsgrense ble gjort vesentlige endringer for traséen på stedet.
Håper på enighet
Når representanter for de to kommunene, fylkeskommunen, miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen og Statens vegvesen onsdag møtes til mekling håper Nils Ragnar Tvedt at partene skal komme til enighet.
Alternativt vil saken bringes inn for departementet, noe som kan medføre forsinkelser av veiutbyggingen.
— Selv om vi ikke kan ignorere at samfunnet har begrensede resurser, skal vi prøve å gjøre en god jobb i forhandlingene. I denne saken har Songdalen og Kristiansand felles interesser, sier ordfører Arvid Grundekjøn.
- Forskjellsbehandling
Tunnelforkjemperne mener det er en grov forskjellsbehandling at det legges opp til å bygge lange tunneler for å skåne naturområdene Jegersberg og Baneheia på andre siden av byen.
— Politikerne i både Kristiansand og Songdalen har tidligere enstemmig gått inn for at det også bygges tunneler på vestsiden av byen, men Statens vegvesen har sagt det blir for dyrt. Vi ber dem stå fast på kravet om tunnel for å spare boligområder for støy og bevare flotte natur- og rekreasjonsområder, sier Cecilie Eriksen.
8,2 milliarder kroner
Med tanke på de totale utbyggingskostnadene for Ytre ringvei blir på 8,2 milliarder kroner, mener hun en ekstrakostnad på 400 millioner er en akseptabel pris for storsamfunnet å betale for å verne boligområder og natur- og rekreasjonsområder.