Formannskapet vedtok onsdag lang tunnel for ringveien nord for Kristiansand sentrum, og videre inn i Songdalen.

Men om dette kravet får gjennomslag i de forestående forhandlingene, er varaordføreren slett ikke overbevist om:

Mekling 7. oktober

— Det er overveldende flertall i bystyret og befolkningen for denne veien. Men ønsker vi å lage omeletten, må det knuses noe egg. Ting skal masseres, og jeg tror statens tilbakemelding blir at dette er for dyrt. Hvis vi virkelig ønsker veien, ryker det noe, uttalte Jørgen Kristiansen (KrF) under debatten.

Ordfører Arvid Grundekjøn (t.v.) skal delta i forhandlingene, men varaordfører Jørgen Kristiansen tviler på om kommunen får alle krav innfridd. Foto: Arkiv

Som følge av innsigelser er det berammet mekling mellom kommunen, Fylkesmannens miljøvernavdeling og Statens vegvesen 7. oktober. Alle parter ønsker løsning lokalt, ellers blir det en tidkrevende prosess i departementet.

Veivesenet mente de hadde tatt behørige naturhensyn med sin anbefalte trasé til 8,2 milliarder kroner, som slett ikke var billigste alternativ. Å bla opp ytterligere 400 millioner mener de ikke kan forsvares.

— Velbegrunnet

— Det ligger åpent for et kompromiss mellom en ideell løsning, som ønsket her, og veivesenets alternativ med mindre tunnel og lavere kostnader, påpekte teknisk direktør Ragnar Evensen, som skal forhandle på vegne av kommunen sammen med ordfører Arvid Grundekjøn (H) og gruppelederne fra Ap og KrF.

Du går ikke inn i en forhandling og sier du ikke tror på din posisjon.

Grundekjøn er ikke enig med varaordføreren, men akter tvert imot «å stå på krava».

— Du går ikke inn i en forhandling og sier du ikke tror på din posisjon. Jeg synes dette er velbegrunnet ut fra sterke miljøhensyn i byens sentrale turområder, sier han til Fædrelandsvennen.