Breimyrkrysset kan bli seende slik ut, ved at veien kommer ut av tunnel nord for dagens Shell-stasjoner. Foto: Statens vegvesen
Til høyre i bildet ser du veien komme ut av tunnelen nord for Breimyr. Mens veien i dag svinger nordover og går på nordsiden av Mjaavann industriområde (øverst i bildet), skal den nye veien går i motorvei sør for industriområdet, over Øyliheia. Foto: Statens vegvesen
Ved Vige foreslår Statens vegvesen at veien skal svinge nordover og i tunnel under Kongsgård II, for så å fortsette under Gimlekollen. Foto: Statens vegvesen
Veien er tenkt å gå i en dobbel bro over industriområdet på Dalane. Foto: Statens vegvesen
Veien planlegges å gå i bro i nordre ende av Rossevann vest i Songdalen kommune. Her sett fra sør. Foto: Statens vegvesen
Veien planlegges å gå i bro i nordre ende av Rossevann vest i Songdalen kommune. Her sett fra nord. Foto: Statens vegvesen
Slik vil broa over Otra se ut fra nord mot sør. Torridalsveien til venstre. Foto: Statens vegvesen
Veien sett fra deponiet ved Mjåvaan mot Breimyr i øvre bildekant. Til høyre Øyliheia.
Veien sett fra Fiskåvann, hvor den går i bro fra Breimyr og over mot Øyliheia.
Slik vil veien mest sannsynlig gå over Kjærrane, like vest for det grønne jordet (i øvre bildekant), vil den komme ut i dagslys og gå over Gamle Mandalsvei før den går inn i ny tunnel.
Her er veivesenets anbefaling til politikerne. Bymarka og Jegersberg skjermes for motorvei, og broen over Otra er valgt til å gå nord for Sødal. Foto: Statens vegvesen

— Det finnes åpenbart verre alternativer. Det er veldig positivt at de ikke har landet på det billigste, men tatt hensyn til natur og boligområder. Traseen går jo gjennom rekreasjonsområder for det meste av byens innbyggere, uttaler saksbehandler Jan Erik Lindjord fra Kristiansand kommune til Fædrelandsvennen.

Statens vegvesen har nå levert kommunedelplan for E 18/E 39 Ytre ringveg til politisk behandling i Kristiansand og Songdalen kommuner.

Her er veivesenets anbefaling til politikerne. Bymarka og Jegersberg skjermes for motorvei, og broen over Otra er valgt til å gå nord for Sødal. Foto: Statens vegvesen

Sparer 400 millionerAnbefalingen er den såkalte korridor K3. Prisen skal være rundt 8,2 milliarder kroner.

Den 15 kilometer lange, fire felts strekningen er dimensjonert for en fart på 110 km/t.

— Vi mener det er en veldig skånsom løsning for ringveien rundt byen. Vi trenger noen dagsoner for å få til kryss for byen, det er der vi er ute i dagen. For å lage disse så små som mulig, har vi søkt fravik fra regelverket for minst mulige inngrep i Baneheia og Vestheia, uttaler prosjektleder Nils Ragnar Tvedt fra Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.

K3 er en kombinasjon av flere utredede korridorer.

Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen. Foto: Kjetil Reite

Den går nord for Vollevannet, krysser Otra ved bommen på Sødal, går videre til riksvei 9 i kryss ved Jernstøperiet, krysser så i bro nær trailbanen ved Kjerrane, over E39 ved Grauthelleren, videre til Mjåvann og i bro over Rossevannsbekken.

I forslaget er 70 prosent av strekningen lagt i tunnel for å spare viktige natur— og friluftsområder.

— Det er to følsomme områder som står igjen; kryssingen ved Kjerrane og Breimyr. Merkostnaden for tunnel ved Kjerrane og lang tunnel mellom Breimyr og Volleberg er på rundt 400 millioner kroner, påpeker saksbehandler Lindjord.

- Tryggere løsning

De populære turområdene Bymarka og Jegersberg spares, og at broen ikke går over elva rett ved Sødal, gleder åpenbart enkelte beboere.

Merkostnaden for tunnel ved Kjerrane og lang tunnel mellom Breimyr og Volleberg er på rundt 400 millioner kroner.

Men reaksjonene har vært sterkest på vestsiden av byen, spesielt Hellemyr, der man fryktet viktige naturområder ville bli ødelagt.

— Vi mener en lang tunnel under Kjerrane er en dårligere veiteknisk løsning. Det er tryggere å krysse med bro over jernbanen vestover og byens hovedvannforsyning. Vi mener området ved trialbanen tåler en kortere dagsone, i tillegg skiller prisen 70-90 millioner, opplyser Nils Ragnar Tvedt.

Ved Breimyr trengs et kryssområde i dagen, da dette er ved innfarten til Kristiansand sentrum. Videre vestover forsvarer veivesenet en lengre strekning i dagslys av to grunner:

Tunnel under Øygardsvannene vil koste 320 millioner ekstra, og dette naturområdet kloss inntil Mjåvann industriområde skal ikke være det mest verdifulle.

Fraråder billigere alternativ

Kommunedelplanen skal til behandling i byutviklingsstyret i Kristiansand 21. mai, deretter formannskapet uka etter før den sendes ut på høring. Samme politiske prosess vil finne sted i Songdalen.

Den ytre ringveien nord for Kristiansand sentrum skal starte her i området ved Narviksbakken, vest for Varoddbroa. Foto: Kjartan Bjelland

To andre alternativer har vært nøye vurdert. Det ene kan veivesenet akseptere, men rammer i større grad bebyggelsen ved Kongsgård 1. Prisen for dette alternativet er 7,95 milliarder.

Det siste alternativet har samme pris, 7,95 milliarder, men her berøres boligområdene på vestsiden.

Ifølge veivesenet har de lagt særlig vekt på de ikke-prissatte verdiene, så som at verken Bymarka eller Jegersberg røres.

Da planene for det nye statlige veiselskapet ble presentert, uttalte Hans Fredrik Grøvan (KrF) at han trodde på oppstart for strekningen i slutten av 2017. Byggetiden er anslått til tre år.