Onsdag presenterte Statens vegvesen planene som viser hvordan så å si hele ringveien rundt Kristiansand kan bli lagt i tunnel.

Det betyr at det ikke bare er Jegersberg og Bymarka som slipper en firefelts motorvei. Også friluftsområdene vest for byen (Kjerrane-området og Bukksteinsvann) kan bli berget ved at det bygges tunnel i stedet for å legge veien i dagen.

— Dette er veldig bra, det er akkurat dette vi har etterlyst hele tiden, sier varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) etter orienteringen for formannskapet.

Her viser Finn Åsmund Hobbesland fra Kristiansand kommune hvordan en ny ringvei kan komme lenger vest og dermed bli lagt i tunnel. Det vil bety at viktige turområder på vestsiden av byen vernes. Foto: Kjetil Reite

FriluftsområderForslaget til ny ringvei rundt Kristiansand har vakt kraftige reaksjoner på vestsiden av byen. Spesielt folk på Hellemyr mener at forslagene til trasé ødelegger bomiljøet i bydelen i tillegg til at viktige naturområder ødelegges.

Nils Ragnar Tvedt fra Statens vegvesen (th) la onsdag fram en tidsplan for den nye ringveien. Planen er at bystyret neste år skal vedta hvor veien skal gå. Her sammen med Dag Vige (V) som spør seg om Kristiansand i det hele tatt trenger en firefelts vei på utsiden av byen. Foto: Kjetil Reite

— De alternativene vi har sett til nå har ikke tatt hensyn til de viktige prinsippene om å ta vare på naturområder. Mens det ble tatt slike hensyn i Jegersberg og Bymarka, har det ikke skjedd på vestsiden av byen, sier Irene Solli (KrF) som er svært fornøyd med at veivesenet nå viser hvordan denne delen av ringveien kan gå i tunnel.

Naturinngrep

Formannskapet bestemte allerede i juni at de ønsket å utrede et alternativ der ringveien ble lagt i tunnel. Prosjektleder i Statens vegvesen, Nils Ragnar Tvedt, sa i formannskapet onsdag at de har tatt hensyn til dette hele tiden.

Likevel er det først er det først nå de viser tegninger for hvor en slik vei kan gå.

De forskjellige alternativene skal nå utredes grundig. I september 2015 er det meningen at bystyret skal bestemme hvor veien skal gå.

— Dette handler om å finne den rette balansen mellom naturinngrep og infrastruktur. Takket være at KrF tok opp denne saken, får vi også utredet et alternativ som viser hvordan naturområdene kan beskyttes, sier Mette Gundersen (Ap).

Tidsvindu

Selv om ingen i formannskapet nå vil si hvilket alternativ de vil gå for, blir forslaget om tunnel svært godt mottatt.

— Dette er et veldig skånsomt alternativ. Det verner viktige naturområder og er et veldig mye bedre alternativ enn de andre, sier Hans Otto Lund, gruppeleder i Høyre.

— Det er veldig viktig å få med dette alternativet siden det bevarer Kjerrane og Hellemyr, og det ser ut til å være det aller beste alternativet, sier Tor Utsogn, gruppeleder i Frp.

Han mener det er viktig at planleggingen ikke blir forsinket. Neste år legger regjeringen fram planen for et nytt veiselskap. Strekninger som skal prioriteres blir lagt inn her og håpet er at ringveien og andre deler av E 39 kommer med.

Bestemme seg

Problemet med å legge så mye vei i tunnel, er for det første økte kostnader. I tillegg blir veien trukket lenger nord og det kan bety at færre vil bruke ringveien.

Da regjeringen la fram sin KVU (konseptvalgsutredning) i 2011, viste den at en tredjedel av trafikken ville gå på ringveien, mens resten ville gå gjennom sentrum.

— Vi hadde håpet på mer, men vi får i hvert fall bort den trafikken som ikke har noe å gjøre på veien gjennom sentrum, sier Nils Ragnar Tvedt.