— Vi har tatt hensyn til friområdene. De blir mindre berørt ved å velge tunnel og traseer som går nærmere dagens vei, sier Ragnar Evensen, teknisk direktør i Kristiansand.

Kommunens administrasjon har levert innstilling til hvor ringveien utenfor Kristiansand bør gå. De ønsker tunnel under Kjerrane og bevarer dermed dette området.

Også Vågsbygdmarka vil de bevare ved å trekke veien nærmere E 39 og lage tunnelen lengre enn det Statens vegvesen ønsker.

- Dette høres ut som et interessant alternativ. Vi ønsker en trase der vi skal skåne miljøet samtidig som vi tar økonomiske hensyn, sier Stian Storbukås (Frp), nestleder i byutviklingsstyret.

Høyre bestemte seg mandag kveld for å støtte administrasjonen.

Traseen

Byutviklingsstyret skal ta opp saken kommende torsdag. Kommunen anbefaler denne traseen:

• Ringveien starter ved Vige og går i tunnel gjennom Jegersberg. Den kommer ut like ovenfor dagens bomstasjon.

• Ringveien fortsetter videre i tunnel gjennom Bymarka og kommer ut i dagen ved Dalane (riksvei 9).

• På strekningen mellom Dalane – Breimyrkrysset skal veien gå i tunnel i området ved den gamle postveien ved Kjerrane. Dette har vært et av de omstridte områdene. Statens vegvesen mener denne løsningen er for dyr.

• På strekningen videre mot Songdalen (Volleberg) ønsker Kristiansand å trekke veien hundre meter nærmere E 39 og bort fra Vågsbygdmarka. I tillegg ønsker de at tunnelen går inn i tunnel like før kommunegrensa. Også dette er Statens vegvesen uenige i.

Innsigelser

Hvis politikerne skulle følge administrasjonens råd til valg av trase, blir det innsigelser fra Statens vegvesen.

Da blir det mekling mellom partene.

Hvis ikke meklingen fører fram, skal departementet ta den endelige beslutningen om hvor veien skal gå. Det betyr i så fall en kraftig utsettelse.

— Innsigelse bør man prøve å unngå, men noen ganger må man ta opp kampen. Nå vil vi jobbe hardt for å få en løsning som både ivaretar økonomi og miljø, sier Stian Storbukås.

Imøtekommende

Men det blir innsigelser også hvis kommunen følger planene fra Statens vegvesen. De kommer fra fylkesmannen og fylkeskommunen.

Ragnar Evensen sier de forstår Statens vegvesens argumenter om at mye tunnel betyr et prosjekt som er svært kostbart å gjennomføre.

- Vi vil være imøtekommende, og mener det er mulig å se på for eksempel innkorting av tunneler. For vi ser at her har vi valgt Rolls Royce-løsningen, sier han.

Ifølge Evensen er de svært lite interessert i at saken blir avgjort av departementet.

— Strekningen skal inn i det nye veiselskapets portefølje. De overtar denne planen når vi er ferdige å behandle den. Derfor er det viktig for oss å få avklart traseen slik at vi ikke mister kontroll over fremdriften.

Enige

Det er bred politisk enighet om å bevare så mye som mulig av naturen rundt Kristiansand.

- Ap kommer til å støtte administrasjonen i å legge mest mulig av strekningen i tunnel, sier Erik Dåstøl Langeland.

Samme dag som innstillingen kom, bestemte Ap seg for å støtte administrasjonen. Det samme gjorde Høyre. KrF går sannsynligvis også inn for administrasjonens forslag.

— Jeg er veldig glad for at de har valgt denne traseen, sier Grete Kvelland Skaara, gruppeleder i KrF og leder i byutviklingsstyret.