— Vi hadde saken oppe til grundig behandling i gruppemøtet mandag kveld. I gruppa er vi enige om at vi ønsker minst mulige inngrep i tur- og friluftsområdene. Da må vi som samfunn være villig til å ta den merkostnaden, uttaler Renate Hægeland, andrekandidat og etter alt å dømme påtroppende gruppeleder for Høyre i Kristiansand.

Da veivesenet i vår la fram sin anbefalte løsning for Ytre ringvei til 8,2 milliarder kroner, som slett ikke var billigste alternativ, uttalte flere politikere – også fra Høyre – at man ikke kunne forvente en mer skånsom korridor.

Før torsdagens byutviklingsstyre, og etter sommerens høring, har stemningen snudd i flere partier. Høyre støtter innstillingen fra administrasjonen i Kristiansand kommune, som er dyreste løsning.

Det etter at samme parti fikk tyn for ikke å svare under folkemøtet i Vågsbygd forrige uke.

– Nødt til å skjerpe oss

– Hva har motstanden i Vågsbygd betydd for deres standpunkt?

– I alle saker setter vi pris på engasjement, det gjør at vi som politikere er nødt til å skjerpe oss og gå grundig gjennom sakene. De som har vært opptatt av å bevare skogen har gjort jobben sin med å få fram hvor viktig den er for dem, svarer Hægeland.

Rådmannen anbefaler det grønne alternativet, med lang tunnel fra Breimyrkrysset og vestover forbi Vågsbygdmarka. I tillegg ber han om tunnel under den gamle postveien ved Kjerrane.

«Kristiansand kommune støtter primært Songdalen kommune, Fylkesmannens miljøvernavdeling og Vest-Agder fylkeskommune om at korridor Grønn 1 Breimyr-Volleberg vedtas.»

Som følge av innsigelser blir det mekling mellom Fylkesmannens miljøvernavdeling og Statens vegvesen. Sistnevnte mener det ikke kan forsvares å bla opp ytterligere 400 millioner kroner for det grønne alternativet.

Derfor utreder de nå en ny trasé som trekker krysset på Breimyr lenger mot nord og som har en lengre del av traseen i tunnel enn deres anbefalte løsning.

Prioriterer Vågsbygdmarka

I innstillingen åpner rådmannen for kompromiss:

«Det bør letes videre etter løsninger som reduserer kostnadspådraget samtidig som hensynet til friluftsinteressene i større grad ivaretas sammenlignet med Statens vegvesens anbefalte korridor.»

— Hva som skjer etter meglingen er det vanskelig å mene noe om i dag, sier Renate Hægeland.

I et drøftingsmøte mellom partene i slutten av august pekte veivesenet på at tunnel under Kjerrane medfører en sammenhengende tunnel på 3,2 kilometer, noe som vil være en lite gunstig løsning.

Samtidig ønsker politikerne i Songdalen tunnel under Rossevannsbekken.

I referatet fra drøftingsmøtet konstaterer Fylkesmannen at «så langt synes konfliktene å være størst knyttet til lokalisering av krysset ved Breimyr og daglinjer gjennom Vågsbygdmarka. Fylkesmannen vurderer konfliktene til å være mindre knyttet til dagløsninger/bro ved kryssing av Rossevann og Kjerrane.»

Hvis saken ender i departementet, vil Fylkesmannen anbefale å ta hensyn til traseen der konflikten er størst, altså Vågsbygdmarka.