— Med det sterke presset som er rundt Kristiansand, er det usedvanlig viktig å få på plass ringveien først. I dagens situasjon hindres innkjøring fra vest, og skal vi få til en god kollektivakse, er det nødvendig med denne utbyggingen, sier Siri Mathiesen, regiondirektør i Agder NHO.

Torsdag presenterer NHO sentralt sitt innspill til Nasjonal transportplan i perioden 2018 - 2022. Kravet er en økning i årlige bevilgninger på 65 milliarder. Det vil si 73 prosent økning.

Ringvei

Ny E 39, inkludert ringvei rundt Kristiansand, er en del av kravet fra NHO sentralt.

I tillegg kommer krav om E 18 Tvedestrand - Akland (Risør) og Grimstad - Arendal. Det betyr firefelts vei hele veien mellom Oslo - Stavanger.

Langs E 39 begynner nå flere strekninger å bli klare for utbygging. Men usikkerheten er stor rundt ringveien der det har vært flere innsigelser når det gjelder valg av trase.

Hvis partene ikke blir enige, vil arbeidet dra ut.

— Man kan begynne arbeidet på E 39 på flere steder samtidig, men det er særdeles viktig at ringveien kommer tidlig slik at Kristiansand får utviklet seg i takt med tiden. Nå må vi bare håpe at pågående forhandlinger fører til en omforent løsning, sier Mathiesen.

Statens vegvesen har mottatt 73 merknader på kommunedelplanen for Ytre Ringvei. Breimyrkrysset vest for Kristiansand sentrum kan bli seende slik ut, ved at veien kommer ut av tunnel nord for dagens Shell-stasjoner. Dette er den mest omstridte strekningen, der veivesenet vil spare 320 millioner på å la veien gå i dagen. Foto: Statens vegesen

— NHO krever en økning på 76 prosent for å få gjennom sine prosjekter. Det er et veldig høyt krav?

— Vi mener det er realistisk. Det er et tidsvindu nå der vi kan ha en mulighet for å få på plass en god infrastruktur. Vi har penger til dette nå, mens framover vil stadig større del av statens penger gå til helse og omsorg, sier Mathiesen.

Realistisk

Prosjektleder i Statens vegvesen, Nils Ragnar Tvedt, mener byggestart i 2018 er mulig.

— Prosjektet skal over i det nye veiselskapet, og de skal lage reguleringsplan og forberede kontrakter. Men om den planen vi har til behandling går gjennom, er det realistisk, sier Tvedt.

Saken skal opp i bystyret 28. oktober. Men det er forutsatt at innsigelsene mot planen blir trukket etter at saken har vært til mekling.

— Hvis ikke de blir enige, går saken til kommunaldepartementet, og da mister vi kontroll på framdriften, sier Tvedt.

Kollektivsatsing

Siri Mathiesen mener kollektivsatsingen i Kristiansand også er avhengig av ringveien. I forbindelse med den nye bymiljøavtalen (ny bompengeperiode), skal det nemlig satses sterkt på kollektivtrafikken.

Et alternativ er en ordning med skyttelbusser mellom øst og vest i Kristiansand, i tillegg til en ringbuss mellom Kvadraturen - Lund - Eg - Kvadraturen.

— I dag går all trafikk gjennom Kristiansand. Derfor er det ekstremt viktig å avlaste sentrum slik at også kollektivtrafikken kommer seg fram.

Ikke prioritet

Fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman (H), sier det vil være opptil det nye veiselskapet å prioritere mellom veistrekningene (se fakta).

— Jeg vet ikke om jeg kan si at det haster mer på en veistrekning enn på en annen. Men det er i hvert fall svært viktig å få løst opp i Kristiansand.