Det var Statens vegvesen med prosjektleder for Ytre ringvei, Nils Ragnar Tvedt i spissen, som inviterte til drøftinger mandag kveld.

Onsdag 7. oktober skal veivesenet i mekling med Kristiansand og Songdalen kommuner og fylkesmannens miljøvernavdeling i Vest-Agder. Meklingen skal ledes av Egerhei og han opplevde ikke at drøftingene førte noen vei.

Ofre

For fylkesmannen og kommunene krever at Ytre Ringvei gjennom Vågsbygd til Songdalen skal gå i lang tunnel for å spare mest mulig av miljøet. Veivesenet mener det er riktig å ofre Rossevannsbekken og Kjærrane til den nye veien.

Prosjektleder for Ytre Ringvei i Statens vegvesen, Nils Ragnar Tvedt (t.v.) slo kategorisk fast at det er uaktuelt å gi etter for presset om lang tunnel. Dermed har assisterende fylkesmann, Tom Egerhei, få muligheter til å forhandle fram en meklingsløsning om den omstridte veien onsdag 7. oktober. Foto: Steinar Vindsland

— Vi har allerede gitt for 700 millioner kroner i tunnel og miljøsparing i arbeidet fram til nå. Knapt noen byer i Norge har fått så stor andel av veien i tunnel som det vi har gått med på i denne saken, sa Dagfinn Fløystad på vegne av regionvegsjefen. Og slo fast at det blir for dyrt med lang tunnel.

Brutal

I stedet for en kort tunnel foreslår nå Statens vegvesen å sprenge en 60 meter høy, 60 meter bred og 250 meter lang skjæring gjennom Mjåvannskogen. Foto: Statens vegvesen

I møtet la likevel veivesenet fram et mellomforslag til traseløsning som alle syntes var veldig bra. I stedet for en tunnel på 250 meter, foreslås å lage en monsterskjæring gjennom fjellet. Skjæringen blir 60 meter høy med bratt fjell på begge sider gjennom Mjåvannsskogen, 250 meter lang og 60 meter bred.— Det blir en brutal skjæring, sa prosjektleder Tvedt da han presenterte de blodferske skissene.

Nå trekkes veien lenger sørvest, og på den måten skånes to vann i Vågsbygdskogen og det blir mer areal til turterreng enn ved den opprinnelige løsningen.

Kollisjonskurs

I følge Tvedt vil den brutale skjæringen skjerme mer for støy enn det korte tunnel-alternativet og prisen blir omtrent den samme. Men det er ikke her partene er på kollisjonskurs.

Veivesenets forslag vil koste 8,2 milliarder kroner. Det vil koste 80 millioner ekstra for tunnel ved Kjerrane og ytterligere 320 millioner for lang tunnel forbi den nordlige delen av Vågsbygdmarka, mellom Breimyr/Hellemyr og Volleberg i Songdalen.

Teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune har fått klar melding fra både bystyret og formannskapetom at lang tunnel er eneste alternativ. Det samme har rådmannen i Songdalen, Kjell A. Kristiansen. Magnus Thomassen ved fylkesmannens miljøvernavdeling er like steil, med argumentasjon fundert i landskapsvern og miljøhensyn.

Ikke noe vits

— Det er vel nesten ikke noe vits med mekling, sa Thomassen da konfliktlinjene var avklart.

Egerhei sa at det blir mekling uansett, og det betyr at noen må komme opp med helt nye ideer i løpet av en uke. Hvis ikke blir saken sendt til departementet for avgjørelse sentralt.

— Vi skulle ønske vi kunne få en løsning lokalt, sier Egerhei.

— Hvor mye vil prosjektet bli forsinket dersom meklingen strander?

— Regjeringen har et kraftig trykk på å få gjennomført veiutbygging, så jeg tror det kanskje vil foreligge et svar innen sommeren neste år, sier Egerhei til Fædrelandsvennen etter møtet.