Mye av dette strekningsalternativet K3 (grønt alternativ) vil etter manges skjønn kunne gjennomføres forholdsvis naturvennlig.

Ved å bruke 70 — 90 millioner ekstra, og noe nedjustering av en brohøyde, kan faktisk strekningen: Vige - Grauthelleren-traseen bygges uten at hverken Jegersberg, Bymarka (Bervannet), Krokvann, Gråmannen og Kjerraneområdet berøres i alt for stor grad. Hele dette strekket samlet sett vil fortsatt kunne benyttes til rekreasjonsformål uten altfor mye negativ trafikkstøy.

Trafikkstøy

En nedjustering av brohøyden over Dalane fra 30m til 20m er praktisk mulig i følge Statens veivesen uten at av-/påkjøringsveiene til riksvei 9 påvirkes i særlig grad.

Trafikkstøyen vil da ikke strekke seg like langt innover naturområdene mot hverken Bervannet eller Krokvann, grunnet tunellinnslagene i hver ende bli liggende 10 m lavere i terrenget. Lyden vil sannsynligvis ikke bære like langt innover i marka.

Inngrepet som vil koste penger ligger i om veitraseen kan bygges under Kjerrane istedenfor på bro som allerede planlagt.

Denne ekstrakostnaden er beregnet til mellom 70 - 90 mill.

Da kan veien bygges i tunell under både jernbanen, byens vannledning og den gamle barnevandrerveien; gamle Mandalsvei.

Kjerraneområdet, Gråmannenplatået og Kvislevannsområdet vil da kunne forbli denne naturperlen av et rekreasjonsområde for veldig mange av byens befolkning.

Kostnad og nytteverdi

Kostnaden dette medfører, sett opp mot nytteverdien på sikt, blir liten i forhold til å ta vare på hele dette grønne området av «Bymarka».

Her er heller ikke planlagt hverken industri eller boligutbygging, og vil på sikt sannsynligvis forbli uendret i lang, lang tid fremover.

Dette forslaget om tunell under Kjerrane har vi ikke råd til å la være.

Kristiansand er en ekspanderende by med ca. 80000 innbyggere.

Behovet for naturområdene i forbindelse med rekreasjon og friluftsliv, sommer som vinter, vil absolutt ikke bli mindre i fremtida.

Derfor har vi et ansvar overfor våre etterkommere å verne om disse verdier.

Det er ikke miljøbyen Kristiansand verdig å «punktere» så verdifulle friluftsområder.