Med Frp i Regjering har det kommet et nytt søkelys på trafikksikkerhet. Bedre veistandard og fornyelse av bilparken er blant de viktigste faktorene for å bedre trafikksikkerheten. Regjeringen satser derfor betydelig på bygging av nye veier og bedre vedlikehold av allerede eksisterende infrastruktur. For første gang på mange ti år reduseres nå vedlikeholdsetterslepet på veiene. Norge har en gammel bilpark noe som er en trafikksikkerhetsmessig utfordring. Lavere avgifter vil gjøre det mulig for flere å skaffe seg en nyere bil. Derfor har Regjeringen redusert bilavgiftene, både omregistrering og engangsavgiften, slik at flere kan kjøpe seg en sikrere bil.

Positiv trend

Det har vært en langsiktig positiv trend med nedgang i ulykkestallene side 1970— tallet. For 2014 og foreløpig for 2015 vises det en betydelig nedgang i antallet alvorlige ulykker på norske veier. Dette er en god utvikling som viser at det å satse på bedre veier og godt vedlikehold gir gode trafikksikkerhetsresultater.

Regulering og kontroll gir et viktig bidrag til trafikksikkerhetsarbeidet men her må knappe ressurser brukes riktig. Regjeringen satser på økt kontroll av tunge kjøretøy i risikogruppen som en viktig prioritering av ressursene for å bedre trafikksikkerheten på veiene.

I følge TØI sin trafikksikkerhetshåndbok gir bruk av midtrekkverk, god vegmerking og belysning på veiene store trafikksikkerhetsgevinster. Det anslås opptil 80 % reduksjon i ulykker med trafikkdrepte ved bruk av forsterket midtoppmerking. Vegbelysning reduserer antallet dødsulykker i mørke opp mot 60%. Sammenligningsvis viser TØI sin rapport om effekter ved bruk av Strekningsmålinger at dette virkemiddelet anslås å gi en reduksjon i antallet personskadeulykker med 12-22%.

Trafikksikkerhetsmidler

Vi mener det er klokere å bruke knappe trafikksikkerhetsmidler på bedre merking, midtdelere og mer vedlikehold av veiene, enn å sette opp enda flere enn de 300 fotoboksene vi allerede har langs norske veier.

Den rød-grønne regjeringen valgte i sin regjeringstid fotobokser fremfor veivedlikehold. I de 8 årene økte vedlikeholdsetterslepet mens man brukte penger på stadig nye fotobokser.

Fremskrittspartiet vil at ressursene skal rettes inn mot de tiltakene som erfaringsmessig gir best effek. Så langt har trafikksikkerhetsstrategien siden regjeringsskifte gitt gode resultater og de laveste ulykkestallene vi har sett siden 1950-tallet.