Men det blir likevel sett på som noe bortimot selvfølgelig at denne veien er noe byen trenger. Kravet blir derfor at den skal legges i tunnel over lengre strekninger enn planlagt, noe som sjølsagt har økonomiske konsekvenser. Det er en luksuriøs holdning å si at dette ikke betyr noe..

Over på jernbane

Det som en glemmer er den muligheten vi i framtida har til å satse på å få langtransport over på jernbane. Selv om det blir en stadig sterkere enighet om jernbanens betydning, så blir den i virkeligheten nedprioritert når pengeskrinet åpnes. Det er på tide å få på dagsorden den fundamentale prioritering mellom vei og bane.

Det er et sterkt problem i dag med trafikk-korker på E 39. Derfor er det behov for en firefelts-oppgradering . Dette bør da kunne skje forholdsvist raskt og billig langs den eksisterende traseen mellom Brennåsen og Hannevika.

Andre muligheter

Hvis en tror at en framtid med monstertrailere ikke er til å unngå, så blir en ytre ringvei et ganske forstålig ønske. Hvis en virkelig ser andre alternativer og muligheter, så bør denne veien framstå som en feilinvestering og et unødvendig tiltak.

Det foregår ellers en omfattende rasering av utmark gjennom planering av industriområder og handelssentra, uten at dette fører til videre protester. Er en omfattende rasering av naturmark selve nøkkelen til flere arbeidsplasser? Jeg tror ikke det er slik det er…

Sørlandssenteret preges allerede av betydelig overinvestering. Det gir ikke noen bærekraftig økonomisk utvikling å la bulldoserne herje enda mer i det som for noen tiår siden nesten var uberørt villmark.