Veivesenets prognose for 2045 viser nemlig at kun 17.000 — 30.000 biler pr. døgn vil benytte den nye veien, mens 70.000 - 75.000 biler vil benytte nåværende veitrasé. Den nye ringveien med sine på/avkjørselser ved Mjåvann, Jernstøperiet og Vige vil nesten ikke avlaste noe av trafikken innen Kristiansand. Det kunne være interessant å få opplyst om kost/nytte-analyse av prosjektet til 8,2 milliarder (nesten 5 Kildenbygg) som dreier seg om en motorvei på ca 15 km, og hvor 10 km er tunneler.

Elibiler

I en totalsammenheng bør det tas hensyn til den teknologiske utviklingen med elbiler. I media er det kommet frem at Asko (engrofirma for matvarer - eiet av Norgesgruppen) planlegger å benytte el-lastebiler til utkjøring av varer til forretninger. Om 10 - 15 år vil jeg tro at de fleste vil kjøre med elbiler, ettersom man må forvente at den hurtige teknologiske utviklingen på dette området vil gi bedre langtrekkende batterier og mulighet for hurtigoppladning. Ved planlegging av ny ringvei må man derfor ta hensyn til dette, og dermed får momentet om å minke forurensing fra biltrafikken i sentrumsområdet, ingen betydning.

Jeg har i et tidligere leserinnlegg foreslått at de nevnte 8,4 milliarder benyttes til anlegg av en bybane fra Vågsbygd (Møvig) til Sørlandsparken som utgjør ca 20 km. Dette er omtrent den samme distanse som bybanen i Bergen blir fra sentrum til Flesland, og hvor det er beregnet at denne strekning vil koste 7,5 - 8 milliarder i 2015 priser. (En slik bane med sporvidde for jernbane vil gjøre at man får en jernbanelinje til den nye havnen i Kongsgårdbukta, og dermed mulighet til å transportere containerne direkte fra skip til jernbane.) Dette vil være med på å redusere trafikkmengden på nåværende veier, og det gjør en eventuelt ny ringvei enda mer unødvendig.

Bør ligge nær folk

Jeg stiller meg også spørrende til om det er fornuftig å ikke benytte den nåværende utbedrete E 39 fra Kvadraturen til Trysfjorden som fremtidig motorveitrasé, ut fra de investeringer som alt er gjort. Det er få hus langs denne veien som eventuelt må rives i forbindelse med en slik motorvei, og med en slik løsning vil man spare mye tid og penger. En motorvei bør ligger nær folk bor ettersom det er lokalbefolkningen som normalt vil bli den største bruker av en slik vei. Det er en merkverdig verden ettersom alle vil ha motorvei eller barnehage osv., men ikke i nærområdet - men det må selvfølgelig settes i verk tiltak som gir minst mulig sjenanse for de nærmeste naboer.