Dagens E 39 vestover er både farlig og ineffektiv og på ingen måte av en slik standard som er nødvendig i 2015, for ikke å snakke om i fremtiden.

Men det har etablert seg et haleheng i praten om ny vei som vi er mindre glade for, nemlig ytre ringvei.

Bedre kapasitet

Ytre ringvei er ikke det samme som ny europavei. Den nye europaveien er bestemt å gå i samme trasé som dagens europavei, men med mye bedre kapasitet, slik at vi slipper å stå og stampe i kø selv med både lokaltrafikk og gjennomgangstrafikk.

Ytre ringvei er derimot ikke vedtatt noe sted som helst. Det som pågår er et arbeid med en kommuneplan som skal vurdere trasé for hvor denne veien skal gå hvis den skal bygges en gang i fremtiden.

I konseptvalgutredningen (KVU) som ble gjort av Statens Vegvesen i 2012 anbefales det nemlig ikke å bygge ytre ringvei før etter 2025. Her skrives det at ytre ringvei ikke vil ha positiv samfunnsnytte nå, og at den vil øke biltrafikken i Kristiansandsområdet med 21 %. Anbefalingen om å vente til etter 2025 er tuftet på en hypotese om at massiv satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gange, samt tilstrekkelig veikapasitet gjennom sentrum vil gjøre at denne veien slett ikke vil bli nødvendig.

Helhetlige planer

I lys av uttalelsene fra klima— og miljøminister Tine Sundtoft 14. august om at Staten fremover vil kreve mer helhetlige planer for å få utbetalt by- og miljømidler, og at de midlene Kristiansand allerede har fått sin del av var knyttet opp mot at personbilbruken skulle reduseres, lurer vi i Kristiansand Venstre på hvordan man kan få seg til å planlegge å bygge åtte felt motorvei i regionen som øker biltrafikken med 21 %?

Ytre ringvei er på det nåværende tidspunkt ufornuftig bruk av samfunnets penger og på tvers av både Klimaforliket og regjeringens ambisjon om at Norge innen 2030 skal kutte klimagassutslippene med minst 40 %. Kristiansand Venstre vil derfor at den anbefalte prosjektrekkefølgen følges, og at ytre ringvei ikke bygges nå, men etter 2025 dersom det skulle vise seg at det er behov for den da.