Hvis ringveien vedtas av kommende bystyre må alle partiene kreve at ringveien legges i tunnel gjennom hele Hellemyrnaturen for å unngå uholdbar støyplage i et av våre mest verdifulle turområder. Det er helt feil at området ved Kjerrane og Gråmannen «tåler en kortere dagsone» og at en bro over Postveien vil ha «begrenset påvirkning på omgivelsene», slik vegvesenets prosjektleder (inntil 1.9.15) Nils Ragnar Tvedt har hevdet. Støyplagene vil bli store. Vi kan ikke akseptere at Vågsbygdskauen prioriteres på bekostning av nærnaturen på Hellemyr, som er like verdifull og uerstattelig.

Negative konsekvenser

Uansett trasé og tunnelvalg vil en ytre ringvei ha store negative konsekvenser for nærnaturen. Støy fra tunnelåpninger gir en trompeteffekt som ikke lar seg stoppe med støyskjerming. Kravet om 110 km fartsgrense medfører lange dagsoner i kryssområdene, og gir mer støy og høyere utslipp. Flotte 159 meter høye Åmliknuten og idylliske Krogvann vil få helt andre støyplager enn i dag. Ytre ringvei vil spre plagsom støy til hittil rolige natur— og boligområder.

Trenger vi ringveien? Nåværende E18/E39 er allerede under kraftig oppgradering. Ny trafikkløsning på Gartnerløkka vil sammen med kollektivfelt fra Vige til Volleberg løse nåværende køproblemer. Gjennomgangstrafikken utgjør mindre enn en tredel av nåværende trafikk på E18/E39. Statens vegvesen anslår faktisk at trafikken gjennom byen vil være større om tretti år enn i dag, selv om ytre ringvei bygges. De sier også at ringveien vil skape ny trafikk, noe all trafikkforskning bekrefter. Dette er en utvikling i helt feil retning. Vi kan med effektive tiltak redusere både gjennomgangstrafikk og lokaltrafikk. Tida er overmoden for å få containere og gods over på tog og skip. Lokaltog og raskere regiontog må bli attraktive alternativer til bilbruk.

Effektiv støyskjerming

En ytre ringvei vil trolig koste minst 10 milliarder kroner. Bare en liten del av dette enorme beløpet kan gi oss ressurser til effektiv støyskjerming langs nåværende trase, til å fremskynde byggingen av sykkelekspressveier og sykkelbro over Otra, til kraftig forbedring av kollektivtilbud og raus subsidiering av el-sykler. Tiltak som dette vil fjerne behovet for ytre ringvei.

La oss gjøre kommunevalget til et verdivalg og bruke vår stemme til å gi et tydelig signal til byens politiske partier: Vi vil bo i en fremtidsretta, natur- og klimavennlig by med nærhet til stille områder. Da kan vi ikke ødelegge nærnaturen vår og la trafikkstøy redusere trivsel og folkehelse. Stem ja til naturen og partiene som forsvarer den!