Hvorfor blir man da overrasket over at kommuner allerede før kommunesammenslåing skal utredes, ikke ønsker å se på sammenslåing?

Siden «Konseptvalgutredning for Samferdselspakke for Kristiansandsregionen» (KVU) ble påbegynt, har man bevisst ikke sett på en trasé for ytre ringvei rundt Kristiansand. Dette er fordi man ønsker å få statlige midler (alle skattebetalere sine penger) til å fullføre påbegynt fire felts motorvei, inkludert ny Varoddbro, gjennom sentrum før ny ytre ringvei rundt byen skal utredes. Dermed ønsker de folkevalgte å få i både pose og sekk.

Terror og krig

Dette er svært utfordrende siden løsningen man nå jobber med vil være gjeldende i mange år fremover, uten at blant annet samfunnssikkerheten ivaretas i det hele tatt. Ulykker med bil, båt og fly er en del av bildet og terror/krig er en annen kjempeviktig del som ikke er tatt høyde for i det hele tatt. Hvilken vei skal man kjøre på hvis bruene er ødelagt? Partiet De Kristne (PDK) har bedt både Samferdselsdepartementet og Vegvesenet om å se på alternativ trasé. Denne går ut nord for Sørlandsparken, nord for Kjevik (lett tilgang til flyplassen for både vest og øst) og som kommer ut i Songdalen i Farvannsområdet eller litt lenger nord. Et av forslagene vil gå nord for Vedderheia i Søgne og heller ikke kreve bro over Tryfjorden.

Ulykker med bil, båt og fly er en del av bildet og terror/krig er en annen kjempeviktig del som ikke er tatt høyde for i det hele tatt.

Statens vegesen sitt anbefalte forslag til ytre «sentrumsvei» er kostnadsberegnet til ca. 8,2 milliarder kr. E1 8 Kristiansand — Grimstad kostet i 2014 kr. nesten 4 milliarder. Forslaget som nå ligger inne koster da 5,5 ganger så mye per km som E 18 Kristiansand-Grimstad per km. PDK sitt alternativ koste omtrent det samme per km som førstnevnte.

Ingen forbedring

Inngrepet i naturområdet rundt byen vil bli mye mindre og luftforurensingen i byen vil reduseres kraftig. Foreslått løsning gir ingen forbedring med tanke på trafikkmiljøet (trafikkbelastning, støy og luft), men legger derimot opp til økning i trafikkbelasting for østsiden av Varoddbrua og vest for Hellemyr. Skulle ikke forslaget også skal legge til grunn et forbedret bomiljø for områdene øst og vest for ringveien og ikke kun være en sentrumsløsning?

Ved å anvende 8,2 milliarder kr av samfunnets midler, må en kunne forvente at løsningen som er anbefalt må ha en trafikkhorisont på pluss 30 år. Dagens løsning vil etter vårt syn ikke løse trafikkutfordringene til byen Kristiansand.

Ved å legge en ringvei rundt byen, vil store områder som vi i dag ikke har tilgang til, kunne tas i bruk.

Svar fra Vegvesenet er derfor overraskende siden de sier at dette har blitt vurdert og viser til KVU. Problemet er at denne ikke har sett på dette i det hele tatt.

At vi har et felles krysningspunkt i Topdalsfjorden betyr ikke at vårt forslag er likt? Siden vi har den mest oppegående samferdselsminister noen sinne i Ketil Solvik-Olsen, vil vi anke dette. Veivesenet måtte også til slutt utrede Rune Gjerdem sitt forslag til E 39 over Høyjæren, fordi de ble pålagt dette av overnevnte person. Vi har full tillitt til at dette også vil skje her. Når det gjelder andre positive sider ved vårt forslag, skal jeg la ligge nå og så gå over til vekst og kommunesammenslåing.

Næringslivet etablerer seg

Ved å legge en ringvei rundt byen, vil store områder som vi i dag ikke har tilgang til, kunne tas i bruk. Alle som kjører nye E 18 Kristiansand- Grimstad kan nå se hvordan næringslivet etablerer seg langs motorveien. Dagens forslag til løsning gjennom byen etter Varoddbrua gir nesten ingen slike muligheter. Siste del av denne farsen er at man skal velge enda dyrere løsning gjennom Vågsbygd. Hvorfor legge vei her i det hele tatt? Når de folkevalgte i kommunen blir så opptatt av å få slippe å betale for bedre vei gjennom byen på vestsiden, blir næringslivet behov for forutsigbarhet og vekst i 50 år neglisjert.

Etter 2020 vil ikke Kristiansand være 5. størst by lenger

Beboerne på vestsiden av Kristiansand har lenge vært med på å betale bompenger til ny vei, men fikk IKKE to avløp i nye Vågsbygdveien mot vest. Kommunen vil heller ikke legge opp til at kommunene på vest og nordsiden, skal ha enklere tilgang til Europaveien. Er det noen av Kristiansands politikere som har spurt folk i Vennesla hva de kunne ønsket seg? Da blir det for meg helt merkelig å forvente at f. eks. venndøler skal omfavne en kommunesammenslåing. Holdningen til politikerne er tydelig; meg først, så kanskje noe til dere.

Ikke på topp 10

Kristiansand er i dag Norges 5. største by, men er ikke inne på Topp 10-listen over vekstområder i Norge i dag. Etter 2020 vil ikke Kristiansand være 5. størst by lenger, med mindre de får til massiv kommunesammenslåing. For hver plass de faller i størrelse, vil de falle mange plasser som vekstområde. Dette er prisen alle som vil jobbe og bo i området må betale fordi Kristiansand kommunen er så kåt på få statlig midler til fullføre flott vei gjennom byen. Vil du at du og dine etterkommere skal betale prisen for dette de neste 50 år? Det er så lenge til neste kommunesammenslåing/endring trolig vil skje.