— Det lå en konvolutt i hylla da jeg kom tilbake fra ferie med et veldig godt gjennomarbeida forslag på trase fra Lygna og videre vestover, forteller planleggingsleder Nina Kjemperud i Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.

Det var Lister24som først omtalte saken.

Flere tunneler

Det anonyme forslaget, markert med rød linje i kartet, er tegnet i samme korridor som veivesenets forslag fra Fardal i Lindesnes til elva Lygna. Herfra drar den linja mer vestover enn veivesenets alternativer, med tunnel fra Lygna til Skoland, hvor det er tegnet inn kryss med avkjøring til Lyngdal vest. Veien går så videre i tunnel til sør for Hægeland og videre opp Dragedalen til Tjomsland og inn på eksisterende E 39 rett før Vatlandstunellen. Den opprinnelige røde korridoren vest for Lygna, nå markert i grått, er ute.

Korteste alternativ

Nina Kjemperud Foto: Torbjørn Witzøe

— Hvordan skiller forslaget seg ut?- Det er det korteste alternativet og har kanskje mulighet for kryss nærmere Lyngdal vest. I og med at krysset er lagt inn mellom to tuneller, er det likevel ikke sikkert man kan lage et fullverdig kryss på grunn av krav til sikt. Vi må søke vegdirektoratet om fravik fra siktkravene eller så kan vi bare ha et «halvt kryss» med av- og påkjøring mot vest svarer Kjemperud.

- Ønsket å minimere kostnader

— Hvorfor foreslo ikke veivesenet denne linja selv?

— Godt spørsmål, sier planleggingslederen og ler, før hun fortsetter:

— Vi har sett på linjer i nærheten, men siden vi ønsket å minimere dyre konstruksjoner som bro og tunell, droppet vi det.

Ukjent avsender

— Og dere har ingen anelse om hvem som har kommet med forslaget?

— Nei, vi vet ikke hvem som har sendt det, om det er en privatperson eller ei gruppe. Det sto i brevet at det ikke var et offentlig innspill og det var heller ikke undertegnet, sier Kjemperud og legger til:

— Vedkommende må ha imidlertid ha vært en fagperson eller fått hjelp av en fagperson med tanke på tegningene og det grundige forslag som lå bak.

Nå vil veivesenet også kalle inn til møte med de berørte naboene til det nye forslaget som skal utredes.

Indre korridorforslag trukket

Utover det nye forslaget som nå tas med videre, har veivesenet lagt bort de to indre korridorforslagene som strakk seg fra Udland i Lindesnes og nord for nåværende E 39 ved Rom.

Den innerste oransje er fortsatt med videre fra bomstasjonen og den turkise er med fra Lygna videre mot Røyskår og følger eksisterende E 39 vestover fra bomstasjonen.

— Med fem kilometer bratte tilførselsveier ble de to indre korridorene for lange og dyre. Ellers er de fleste strekningene fortsatt med, bortsett fra noen små endringer fra Røyskår vest for Lyngdal og til «nye» E 39 over Kvinesheia, sier planleggingslederen.

Oversiktsbilde av krysningen av Lygna og Lyngdalen, der alle linjer er sett mot Rom. Foto: Statens Vegvesen

Ikke-prissatte konsekvenser

Så langt er alle ikke-prissatte konsekvenser av de forskjellige traseforslagene registrert, unntatt for det anonyme forslaget. Det innebærer registrering og verdisetting av natur— og kulturmiljø, landskapsbilde, naturressurer, nærmiljø og friluftsliv.

— De prissatte konsekvensene, som støy- og luftforurensning, trafikkberegninger, ulykker og nytte-kostnadsanalyser, starter opp rundt juletider, sier Kjemperud.

Kommunedelplan i mai

Først i mai neste år legges kommunedelplanen fram.

— Da kommer veivesenets anbefalinger om hvilke traseer som bør velges, og hvilke vi eventuelt vil rette innsigelse mot, avslutter planleggingslederen.

Ordfører Jan Kristensen Foto: Richard Nodeland

På kommunehuset i Lyngdal vet man heller ikke hvem som står bak det anonyme forslaget.— Vi har ingen formening om hvem som kan han sendt inn forslaget. Vi ble først presentert for det på et informasjonsmøte i Kristiansand for en måned siden, forteller ordfører i Lyngdal, Jan Kristensen, til Fædrelandsvennen.

- Klapper forslaget inn

Han er likevel svært positiv til traseen som foreslås.

— Forslaget virker veldig interessant og er i tråd med hva vi har ønsket tidligere, nemlig en kryssløsning rett vest for Lyngdalen, sier ordføreren og legger til:

— For vår del klapper vi forslaget inn og så blir det spennende å se hva veivesenet til slutt anbefaler.

Lover rask saksbehandling

Lyngdalsordføreren lover også rask saksbehandling når kommunen skal behandle kommunedelplanen.

— Vi er bare høringsinstans for forslagene som kommer, men når kommunedelplanen skal opp til behandling i kommunestyret skal vi på ingen måte forsinke prosessen. Heller det motsatte, lover Kristensen.