Ingen av alternativene krysser Lenefjorden, som går fra høyre billedhjørne inn mot midten av bildet. Storevatnet ligger i den øvre venstre billedkanten. Foto: Statens Vegvesen
Oversiktsbilde som viser alternativene fra Lygna og videre vestover. Skrumoen, krysset mellom nåværende E 39 og fylkesvei 43, ses i nedre, venstre hjørne. Foto: Statens Vegvesen
Oversiktsbilde av krysningen av Lygna og Lyngdalen, der alle linjer er sett mot Rom. Foto: Statens Vegvesen
Her ses alternativene ved Handelandsvann (midt på venstre billedkant), helt i vestre ende av delprosjektet. Foto: Statens Vegvesen

— Jeg skulle nesten ønske Lyngdal lå høyere eller veien ble lavere. Vi har vært veldig opptatt av å få kryss både øst og vest for Lyngdal, men forstår at det nå kan bli vanskelig, sier lyngdalsordfører Jan Kristensen.

Ordfører Jan Kristensen Foto: Richard Nodeland

— Jeg tror politikerne fikk en a-ha opplevelse da de så hvor vanskelig det var, sier planleggingsleder i Statens Vegvesen, Nina Kjemperud, til Fædrelandsvennen.Torsdag informerte hun planutvalget i Lyngdal kommune om statusen for den 26 kilometer lange delstrekningen mellom Vigeland og Lyngdal vest som er del av den nye E 39 gjennom landsdelen.

Det var Lister 24 (krever innlogging) som omtalte saken først.

Vanskelige med kryss

Høydeforholdene rundt Lyngdal gjør det nemlig vanskelig å få til de ønskede kryssløsningene ved sørlandsbyen. Pr nå ligger det nærmeste krysset østfra ca 4 kilometer unna Rom langs dagens trasé. Vestfra er nærmeste mulige krysning ca 1 mil unna langs dagens E39. — Et kryss som går til fylkesvei 43 (veien mellom Lista og Eiken, red.anm.) blir vanskelig å få til, sier Kjemperud.

- Et landemerke vi er foruten

Nina Kjemperud Foto: Torbjørn Witzøe

Alle alternativene ligger også nord for dagens trase som går gjennom Rom i Lyngdal.— En firefeltsvei gjennom Lyngdal sentrum ville fått en motorveibro som i Drammen. I tillegg var det utfordringer med landbruksområder, kulturminner og støy, forklarer Kjemperud.

Ordføreren har forståelse for det.

— Ei Drammens-bro gjennom Lyngdal er et landemerke vi gjerne er foruten. Vi ligger der vi ligger, og må heller prøve å få avkjørselen fra den nye veien så nærme Rom som mulig, sier Kristensen.

Ikke redd for å miste kunder

Tom Andreas Hestås Foto: Torbjørn Witzøe

Senterleder for Handelsparken på Rom, Tom Andreas Hestås, ser ikke på korridorplasseringene som noe problem.— At gamle E39 blir brukt som tilførselsvei er det viktigste. Fremkommeligheten blir betraktelig bedre, og totalt sett synes vi løsningene som er skissert er ganske bra, sier Hestås, som ikke er redd for å miste kunder.

Ingen bro over Lenefjorden ...

Spørsmålet om kryssingen av Lenefjorden er også avgjort.

— Det første vi så på var kryssingen av Lenefjorden. Det ble for det første veldig dyrt, og heller ikke noe bra estetisk. Vi snevret derfor inn planområdet, og ingen alternativer går nå over fjorden, sier Kjemperud.

Ingen av alternativene krysser Lenefjorden, som går fra høyre billedhjørne inn mot midten av bildet. Storevatnet ligger i den øvre venstre billedkanten. Foto: Statens Vegvesen

... men 100 meter høy bro over Lygna

Høy bro blir det likevel, men over Lygna og Lyngdalen nord for nåværende trasé.

— Jeg har fått signaler om at E39 kommer til gå i høy bane. Bruhøyden over Lygna og Lyngdalen vil bli på mellom 100- 150 meter over dalen, sier ordføreren.

Oversiktsbilde av krysningen av Lygna og Lyngdalen, der alle linjer er sett mot Rom. Foto: Statens Vegvesen

Veiveisenet er nå i registreringsfasen for natur— og kulturmiljøet for alternativene. Innen midten av august skal man silt ut de veikorridorene som går videre til konsekvensutredning. Innen utløpet av oktober skal første utkast til kommunedelplan med konsekvensutredning være klar.

Nytt veiselskap bestemmer oppstart

— De seks korridorene vi ser på nå er veldig foreløpige og jobbes med hver eneste dag og flyttes både i høyde- og himmelretning, presiserer Kjemperud.

— Når forventer dere oppstart?

— Kommunedelplanen skal vedtas i mai eller juni neste år av Lyngdal og Lindesnes kommuner. Deretter overtar det nye veiselskapet prosjektet, så oppstartsdato vil bli opp til dem, sier Kjemperud.