Vi som verdsetter nærnaturen rundt byen har ingen tid å miste! Saken skal mandag 28.9 igjen drøftes av Fylkesmannen, Fylkesmannens miljøvernavdeling, Kristiansand kommune, Songdalen kommune og Statens vegvesen.

Partene møttes også i slutten av august, og i dette møtet pekte veivesenet på at tunnel under Kjerrane medfører en sammenhengende tunnel på 3,2 kilometer, noe de mener er en lite gunstig løsning. Vegvesenet argumenterer likevel oftest ut fra økonomiske hensyn og viser til at tunnel ved Kjerrane/Gråmannen koster 70-90 millioner mer enn bro. Vi kan forsikre veivesenet om at få eller ingen Hellemyrbeboere og andre naturvenner synes at dette er for mye å betale for å slippe døgnkontinuerlig trafikkstøy i et av våre aller mest populære turområder.

Vi kan forsikre veivesenet om at få eller ingen Hellemyrbeboere og andre naturvenner synes at dette er for mye å betale for å slippe døgnkontinuerlig trafikkstøy i et av våre aller mest populære turområder.

En bro over Postveien vil langt på vei ødelegge uerstattelig natur og naturopplevelser oppover Gråmannen (207 moh.), ved Kjerrane, i lysløypa, og langs Postveien mot Kvislevann. Motorveibro over Kjerrane vil i følge vegvesenets støysonekart gi rundt 50 decibel på toppen av Gråmannen, og 60-70 decibel nedover fjellsida og i deler av lysløypa og Postveien. Støy fra tunnelåpninger på begge sider av Postveien vil gi en trompeteffekt som ikke lar seg stoppe med støyskjerming.

I referatet fra det samme drøftingsmøtet konstaterer Fylkesmannen at «så langt synes konfliktene å være størst knyttet til lokalisering av krysset ved Breimyr og daglinjer gjennom Vågsbygdmarka. Fylkesmannen vurderer konfliktene til å være mindre knyttet til dagløsninger/bro ved kryssing av Rossevann og Kjerrane.»

Vi kan forsikre både Fylkesmannen og alle andre om at motstanden mot vei i dagen over Postveien er minst like sterk i dag!

Fylkesmannen må ha glemt at aksjonen mot motorveirasering av nærnaturen startet på Hellemyr for over et år siden. Vi kan forsikre både Fylkesmannen og alle andre om at motstanden mot vei i dagen over Postveien er minst like sterk i dag! Verken 80 millioners innsparing eller en litt kortere tunnel kan forsvare å ødelegge nærnaturen til Hellemyrs innbyggere, og forringe naturopplevelser for skole— og barnehagebarn, speidere, ski- og orienteringsløpere og mange andre naturvenner i byen vår. Bro over Postveien vil sammen med tunnelåpningen på Dalane ved Krogvann og Åmliknuten gi så godt som hele det flotte og mye brukte turområdet mellom riksvei 9 og E 39 et støynivå på 40-45 dB og oppover. Statens Forurensningstilsyn definerer stille områder som områder med støynivå under 40 dB. Fravær av plagsom støy er en viktig del av naturopplevelsen og kraftig økt støynivå vil være skadelig for folkehelsa. Vi krever at alle politiske partier og de som skal representere kommunen i meklingsmøtet 7. oktober ikke ofrer Hellemyrnaturen eller andre nærnaturområder rundt Kristiansand og i Songdalen! Ansvaret hviler tungt på dere. Naturen vår er uerstattelig!