— Vi flytter veien nordover slik at den ligger mer skjermet mot Vågsbygdmarka, og slik at den ser bedre ut i forhold til det vi tror miljøvernavdelingen og Fylkesmannen ønsker seg, opplyser prosjektleder Nils Ragnar Tvedt fra Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.

Som følge av innsigelser er det berammet mekling mellom Kristiansand og Songdalen kommuner, fylkeskommunen, Fylkesmannens miljøvernavdeling og Statens vegvesen 7. oktober.

Men partene møtes allerede mandag ettermiddag til drøftingsmøte hos Statens vegvesen, for å finne ut om det er verdt å starte mekling.

Ikke mer tunnel

I forrige drøftingsmøte, 24. august, ble veivesenet anmodet om å justere forslaget av Fylkesmannen i Vest-Agder, som leder forhandlingene.

- Blir det mer tunnel i det nye forslaget?

— Nei, det er en justering lenger nordover, men samtidig legger vi den lavere i terrenget med flere skjæringer, slik at det ikke blir så åpent og synlig fra toppene i Vågsbygdmarka. Da vil også støyen bre seg mindre, siden den blir liggende mer skjermet, svarer prosjektleder Tvedt, som ikke vil kommentere hvilke økonomiske følger justeringen får for den halvannen kilometer lange strekningen.

Dette var veivesenets opprinnelige forslag til ringvei fra Breimyrkrysset vest for Kristiansand sentrum. Nå har de laget et nytt alternativ, litt lenger nord og lavere i terrenget. Foto: Statens vegesen

Veivesenet mente de hadde tatt behørige naturhensyn da de i vår anbefalte en trasé til 8,2 milliarder kroner, der 70 prosent av den 15 kilometer lange strekningen legges under bakken. — Men har dere ikke mer å tilby?

— Det får vi ta i møtet mandag, og i meklingen, svarer Tvedt.

Det vil koste 80 millioner ekstra for tunnel ved Kjerrane og ytterligere 320 millioner for lang tunnel forbi den nordlige delen av Vågsbygdmarka, mellom Breimyr/Hellemyr og Volleberg i Songdalen.

- Kan ikke se bort fra kostnader

Formannskapet i Kristiansand vedtok onsdag å kreve dyreste løsning, med tunnel fra Breimyr og inn i Songdalen og ved Kjerrane.

Politikerne i Songdalen er like krystallklare på at de skal ha tunnel under Rossevannsbekken, noe som forutsetter lang tunnel fra Breimyr.

Jeg ser hva kommunene og miljøvernavdelingen mener, samtidig øker kostnadssiden med 400 millioner.

Fylkesmannen er klar på at alle parter må gi noe.

— Ja, det tenker jeg. Jeg ser hva kommunene og miljøvernavdelingen mener, samtidig øker kostnadssiden med 400 millioner. Det er selvfølgelig viktig å ta hensyn til naturverdier som går tapt for alltid, samtidig er det så vidt store beløp at vi ikke kan se bort fra kostnadsaspektet, uttaler assisterende fylkesmann Tom Egerhei til Fædrelandsvennen.

Veivesenet ønsker at ringveien skal passere på bro over Rossevannsbekken, men motstanden i Songdalen er stor. Foto: Statens vegesen

Deres vurdering er at konflikten rundt Vågsbygdmarka er klart størst, den har førsteprioritet og må først på bordet. Veivesenet har ikke forsøkt å lage mer skånsomme linjer forbi Kjerrane og Rossevannsbekken, der står det mellom tunnel eller daglinje.

Veivesenet viser også til at dyreste Kjerrane-trasé medfører sammenhengende tunnel på 3,2 kilometer, noe de hevder er lite gunstig.