— Det virker som at de fleste vil ha vei, men ingen vil se den, sier André Kjetså i Mjåvann Industriområde AS i Songdalen.

Han har sett seg lei på at Statens vegvesen gjentatte ganger har mottatt kritikk for forslagene som er utbedret i forbindelse med bygging av ny Ytre ringvei.

André Kjetså i Mjåvann Industriområde er positiv til Statens vegvesens planer for Ytre ringei. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Mandag presenterer vegvesenet en løsning uten mer tunnel, plassert litt lavere i terrenget og lenger nord for Vågsbygdmarka enn tidligere tenkt, mens politikerne i Songdalen hele tiden har vært klare på at de ønsker lang tunnel fra Breimyr videre under Rossevannsbekken. Kjetså mener det er på tide å se på de positive ringvirkningene forslaget fra Vegvesenet vil medføre. Sammen med Kristiansand Orienteringsklubb og Terrengkarusellen har han blant annet sett på muligheter for å kunne ta Vågsbygdmarka i bruk som turområde i kombinasjon med ny ringvei.— I Vågsbygdmarka er det områder med høy, middels og lav kvalitet. Vi ønsker et bedre løypenett i nordre del av marka, og at området skal bli lettere tilgjengelig for folk, sier Kjetså.

Slik ser det ut når Mjåvann industriområdes presenterer sitt forslag til hvordan Ytre ringvei kan utnyttes til turfolks og deres egen fordel.

200 arbeidsplasser

Derfor har Mjåvann Industriområde skissert muligheter for parkeringsplass for opptil 400 biler på deponitomten vegvesenet skal etablere på Øygardsvannene samt områder for turløyper.

Kjetså mener at prioritering nummer én bør være å unngå at saken går til Samferdselsdepartementet, slik at det videre arbeidet med veistrekningen kan komme fort i gang. Han mener at en god planlegging fra både Songdalen og Kristiansand, på sikt kan tilføre næringsparken minst 200 nye arbeidsplasser dersom det også tilrettelegges for ny adkomst til nettopp Mjåvann industripark parallelt med ny E39 fra Breimyr.

— Vi henvender oss ikke til kontorvirksomhet, men til aktører som er store og som driver med logistikk som hovedmål. Dersom de trafikale forholdene er i orden, vil vi kunne henvende oss til større aktører i nasjonal sammenheng, sier han.

Vil skjerme beboerne

— Kjetså er jo eier og utvikler på Mjåvann, og for ham er det selvsagt kjempeviktig å få gode avkjørsler til industriområdet. Songdalen kommune har vektlagt bro under Rossevannsbekken for å skjerme beboerne, men det viser seg jo at de to interessene vanskelig lar seg kombinere, sier ordfører i Songdalen kommune, Johnny Greibesland.

Ordfører Johnny Greibesland i Songdalen kommune. Foto: Foto: Janne Birgitte Prestvold

Han har sett på Kjetsås forslag, men ønsker ikke å ta stilling til dem før meklingen er i gang.— Dersom det viser seg at det er store, samfunnsøkonomiske fordeler med ny avkjørsel, og at det kan redusere klimautslipp, er det noe som må vektlegges, sier Greibesland.

Kjetså legger ikke skjul på at han som kommersiell aktør vil tjene på at en slik adkomst prioriteres, men poengterer at en analyse gjort i forbindelse med Mjåvanns skisseringer, viser at en slik løsning vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt og klimavennlig både for Kristiansand og Songdalen.

Han mener at kommunene nå bør omfavne vegvesenets nye forslag, og se på mulighetene for å trekke inn elementer som turstier og adkomst til Mjåvann i meklingen.

— Kristiansand kommune viser liten interesse for det som skjer utenfor deres kommunegrenser, og Songdalen kommune er for opphengt i gamle vedtak. Nå bør de heller kjenne sin besøkelsestid og benytte seg av mulighetene som ligger her, sier Kjetså.

Mandag kveld møtes partene for å drøfte Ytre ringvei.