— Nå går saken til departementet, som har sagt at de skal behandle den innen seks måneder. Klarer de det ser jeg ikke noen stor dramatikk i tidstapet, selv om jeg ville vært mer bekvem om vi hadde fått et vedtak nå, uttaler Nils Ragnar Tvedt til Fædrelandsvennen.

Til slutt ble det de rundt 80 millionene for tunnel ved Kjerrane som gjorde at Statens vegvesen og Fylkesmannens miljøvernavdeling, som hadde reist hver sin innsigelse, ikke maktet å komme til enighet.

Dermed skjedde det mange, inkludert lokal anleggsbransjeog næringslivet, har fryktet. Men veivesenet avviser nå at utsatt avgjørelse betyr utsatt anleggsstart.

— Veiselskapet kommer i gang fra årsskiftet, og jeg vil tro det tar noen måneder før de har prioriteringen klar. Innen den tid bør vi ha fått beskjed fra departementet, det er min forståelse, fremholder prosjektleder Tvedt.

Optimistisk ordfører

Kristiansands avtroppende ordfører Arvid Grundekjøn (H) er heller ikke særlig bekymret for å havne bak i køen.

- Sånn vi har klart å få saken opplyst, er det ikke sannsynlig at dette påvirker fremdriften for Ytre ringvei, sier han.

Kristiansand og Songdalen kommuner stilte seg bak miljøvernavdelingens krav om tunnel. Ordføreren argumenterte med folkehelse for 10.000 innbyggere, et poeng han håper statsråden lytter til.

Nå håper vi det siver inn hvor viktig denne saken er for store deler av byens befolkning.

— Dette er godt tilrettelagte turområder som brukes av mange. I et 20-årsperspektiv skal det ikke så mye helseforbedring til før investeringen betaler seg, mener Grundekjøn.

Tunnel eller bro ved Kjerrane, nær boligområdet på Hellemyr, ble det avgjørende punket under meklingen mellom Statens vegvesen, Fylkesmannens miljøvernavdeling, Kristiansand og Songdalen kommuner mandag kveld. Foto: Statens vegesen

De vil ta i bruk alle politiske kanaler og fremføre argumenter med tyngde når Kommunal— og moderniseringsdepartementet kommer på befaring. - Nå håper vi det siver inn hvor viktig denne saken er for store deler av byens befolkning, sier assisterende miljøverndirektør Magnus Thomassen hos Fylkesmannen.

Nils Ragnar Tvedt bedyrer at de vil være lojale mot departementets avgjørelse, «hvis de vekter verdiene av marka og kostnader annerledes enn oss», som han sier.

- Utenfor vår kontroll

— Dette hadde vi håpet å unngå, nå er resultatet utenfor vår styring og kontroll. Jeg hadde forventet mer smidighet fra veivesenet når det gjaldt Kjerrane, sier Songdalen-ordfører Johnny Greibesland (Sp).

Ved begge de to andre konfliktområdene - Vågsbygdmarka/Mjåvann og Rossevannsbekken i Songdalen - hadde veivesenet gjort justeringer som kommunene kunne akseptere. Dermed var lang tunnel til 320 millioner på vei ut.

Veivesenet foreslo som kompromiss at bro over Rossevannsbekken flyttes 100 meter mot høyre, eller sør, i forhold til linja som er vist her. Foto: Statens vegvesen

Ved Vågsbygdmarka var linja skjøvet litt lenger nord, i tillegg til at en 250 meter lang tunnel gjennom Mjåvannsheia skulle sukre pillen. Korridoren ved Rossevannsbekken var plassert hundre meter lenger sør, slik at boliger og krigsminner ble skånet.

Alle forsinkelser på dette klimafiendtlige og naturødeleggende veiprosjektet er verdt å feire.

Begge disse forslagene følger nå saken til departementet.

— Alle forsinkelser på dette klimafiendtlige og naturødeleggende veiprosjektet er verdt å feire. Jo mer veien blir utsatt og jo dyrere det blir, dess større er sjansen for at gode krefter klarer å stoppe hele denne store feilinvesteringen, sier gruppeleder Marthe Rostvåg Ulltveit-Moe fra Miljøpartiet de Grønne.

Veivesenet mener de har strukket seg svært langt når 11 av den 16 kilometer lange strekningen er foreslått under bakken, med en total kostnadsramme på 8,2 milliarder kroner.

- Mister moment

Nyutnevnt sjef for det statlige veiselskapet Nye Veier AS, med hovedkontor i Kristiansand, tør ikke spå om meklingsbruddet får konsekvenser for Ytre ringvei.

Ingrid Dahl Hovland, adm.dir. for Nye Veier AS. Foto: C. F. Wesenberg

— Jeg synes det er vanskelig å ta stilling til konkrete strekninger før jeg har tiltrådt. Men det er klart at man mister moment når man ikke blir enige lokalt, men må via departementet, sier påtroppende direktør Ingrid Dahl Hovland til Fædrelandsvennen. Selskapet kommer i drift fra nyttår. Det er klart at ny fire felts E 18 fra Tvedestrand til Arendal ligger først i køen blant de sju store veiprosjektene, ettersom det er her planleggingen har kommet lengst.

De sju strekningene til 130 milliarder kroner er planlagt realisert de neste 20 årene. Nye Veier skal årlig bevilges fem milliarder kroner over statsbudsjettet.

Åse Michaelsen, Frp-representant i samferdselskomiteen på Stortinget, lover å legge press på departementet. Men hun er skuffet over lokalpolitikerne etter at meklingen strandet.

- At folk kjemper for sin skog og sitt nærmiljø forstår jeg veldig godt, jeg hadde gjort det samme. Men kommunepolitikerne er valgt til å se en helhet etter å ha lyttet til innspillene, sier Michaelsen.