Lokalbefolkning, Naturvernforbundet og speiderne vil ha veien i tunnel og gjøre den flere hundre millioner kroner dyrere.

— Vi har nå ventet i mange år på denne veien, og så klarer man kanskje ikke å være edruelig når man skal velge alternativ. Da risikerer vi at arbeidet med å få vei stopper opp og at den blir utsatt i flere år, sier Siri Mathiesen, regiondirektør i NHO.

Statens vegvesen har anbefalt at den nye ringveien skal gå oppe i dagen i Vågsbygdmarka (se fakta). Dette har utløst kraftige protester fra både lokalbefolkning og Naturvernforbundet. I tillegg har speiderne som har en hytte i området protestert.

Kravet er blant annet at større deler av veien må i tunnel. Da vil veien bli dyrere og Statens vegvesen har varslet innsigelse.

— En tvist betyr at saken blir lagt død til man finner en løsning. Det betyr utsettelse. Og hvis man så velger den dyreste løsningen, risikerer vi at andre prosjekter rykker framover i køen fordi de er mer samfunnsøkonomiske lønnsomme.

Dyrt

I et innlegg i Fædrelandsvennen mandag advarer Siri Mathiesen nå lokalpolitikerne mot å gi etter for særinteresser.

«Særinteressene er svært ofte først og fremst sære» skriver Mathiesen.

I forrige uke anbefalte også fylkestinget i Vest-Agder den dyreste løsningen. Kristiansand bystyre tar sin beslutning til høsten.

— Jeg merker meg at de har tatt hensyn til særinteresser. Jeg har forståelse for at de vil ta vare på naturområder, men noe må faktisk båndlegges til vei. Og i disse tider må man vise edruelighet og se hvor man kan få mest igjen for pengene.

Speiderhytte

Mathiesen trekker fram speiderne som eksempel på særinteresser. De har blant annet argumentert med at tilgangen til speiderhytta blir vanskelig og ønsker veien i tunnel. Den vil koste 300 millioner.

«Det opplyses at det er rundt 180 speider som benytter seg av hytta. Det betyr altså at de mener samfunnet skal spandere 1,6 millioner per speider for at tilgjengeligheten til hytta ikke skal påvirkes av ny vei», skriver hun.

— Det dukker opp de utroligste særinteresser i slike saker. Her kjemper vi for å utbedre noen av Norges farligste veier og for å sikre beredskap og tilgang til sykehus. Da må små og marginale grupper vike, og de må forstå rekkevidden av det de krever, sier Mathiesen.

Naturinteresser

Speiderne som har vært med i protestene, reagerer på Mathiesens regnestykke.

— Vi har sagt at det ikke bare handler om denne speiderhytta, men om hele turterrenget. Vi synes det er kjedelig at veien kommer så nær denne hytta, men vi skjønner at en hytte ikke kan stopp en vei. Men dette er et turterreng som går inn i Songdalen og Sogne og som er viktig for svært mange, sier Geir Follerås, speiderleder i Songdalen FSK.

Fylkesordfører i Vest-Agder, Terje Damman (H), avviser at det var speiderhytter som fikk de til å gå inn for tunnel.

— Vi har tatt hensyn til forhold som fremkommelighet, miljø, nærområder som må være en del av totalbildet. Vi har ikke tatt hensyn til særinteresser, men vurdert ulike hensyn opp mot hverandre.

Han er klar over varselet om innsigelse, men mener man ikke alltid kan velge det billigste.

— Da vil det være mange hensyn som ikke blir vurdert seriøst nok.

Mener det er NHO som snakker for særinteresser

— NHO vil forbruke natur og sprenge og ødelegge i Vågsbygdskauen. Vi vil ta vare på natur for framtidige generasjoner og bruke de veiene vi har. Så kan jo leserne selv avgjøre hvem som snakker for en særinteresse, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, listetopp for Miljøpartiet De Grønne i Kristiansand.

Hun har også vært leder i Naturvernforbundet i Kristiansand.

De Grønne ønsker ikke ringvei i det hele tatt, og er derfor ikke redde for om det blir noen utsettelse. Ulltveit-Moe mener i tillegg at politikerne har et stort ansvar for å ta vare på naturområder.

— Dette er uerstattelige områder for folk i Vågsbygd, og det er ikke særinteresser. Dette er det langsiktige perspektivet som NHO Agder ikke forstår, fordi de sitter fast i det gamle mønsteret der framskritt betyr mer asfalt.