— Meklingen førte ikke frem. Dermed blir innsigelsene stående ved lag, og saken sendes til kommunal- og moderniseringsdepartementet, sier assisterende fylkesmann i Vest-Agder, Tom Egerhei.

Halvt år

Dermed skytes avgjørelsen mange måneder frem i tid, sannsynligvis over et halvt år.

— Nå skal kommunestyrene behandle saken 28. oktober. Deretter skal vi gi vår innstilling, før saken sendes til departementet, sier Egerhei.

Vi går nok henimot neste sommer før vi får en avgjørelse

Han sier at de hos fylkesmannen vil gi saken høy prioritet, og at målet er å levere en tilrådning i løpet av november.

Fylkesmann Ann-Kristin Olsen ledet meklingen som ikke førte frem. Foto: Vegard Damsgaard

— Departementet har som mål at de skal behandle slike saker i løpet av et halvt år, men det blir spennende å se hvor lang tid de bruker, sier Egerhei.

— Vi går nok henimot neste sommer før vi får en avgjørelse, legger han til.

11 kilometer tunnel

Det skal bygges ny firefelts ringvei rundt Kristiansand. Planene har møtt mye motstand hos friluftsinteresser spesielt vest for byen.

Veivesenet mener de har strukket seg langt for naturen når 11 av den 16 kilometer lange strekningen er foreslått lagt under bakken. Deres forslag har en kostnadsramme på 8,2 milliarder kroner.

De godtar ikke kravet fra politikerne i Kristiansand og Songdalen: At samfunnet må ut med ytterligere 400 millioner kroner for tunnel under Kjerrane, lang tunnel i Vågsbygdmarka og tunnel ved utløpet av Rossevannet.

Ikke enige

Som følge av innsigelsene ble det innkalt til mekling mellom Kristiansand og Songdalen kommuner, fylkeskommunen, Fylkesmannens miljøvernavdeling og Statens vegvesen onsdag.

Etter tre timer gikk de hver til sitt, før de igjen møttes mandag. Heller ikke det ga resultat i form av enighet.

— Det ble diskutert alternative traseer for å redusere inngrepene i Vågsbygdmarka, som var det vesentligste. Men det var ikke mulig å komme frem til en løsning som ivaretok alt. Nå får departementet avgjøre saken, sier Egerhei.