— Det er et voldsomt trykk på planleggingen av hele E 39. Samferdselsdepartementet har et voldsomt fokus på å få ting ferdig, sier prosjektleder for E 39 Kristiansand - Sandnes, Asbjørn Heieraas, til Fædrelandsvennen.

Se oversikt over delprosjektenes fremdrift nederst i artikkelen

100 som planlegger

Totalt jobber over 100 personer med planleggingen av firefelts E 39 mellom Kristiansand og Stavanger.

Prosjektleder for E 39 Kristiansand - Sandnes, Asbjørn Heieraas Foto: Sondre Steen Holvik

— Internt i vegvesenet er det 25 personer som jobber med prosjektet. Legger vi til konsulentfirmaene vi har leid inn er det i alle fall 100 som jobber med planleggingen, sier Heieraas og legger til:- Dette er noe helt annet enn tidligere hvor vi jobbet med en og en parsell. Nå holder vi på med over 20 mil på en gang.

- Helhetlig utbygging

Hos Nye Veier er styreleder Rolf Roverud mest opptatt av å få en slutt på den klattvise byggingen av veier som har vært normalen for europaveien mellom Kristiansand og Stavanger.

— Det vi er opptatt av er at vi får en helhetlig utbygging av nye E 39, slik at vi kan rulle ut når vi først starter opp og unngå den stykkevise og delte utbyggingen vi har hatt til nå, fortsetter styrelederen.

Dette avgjør oppstart

Og det er flere punkter som ifølge Roverud avgjør hvilke veistrekninger som bygges ut: nok penger til disposisjon, modenhet i prosjektet, muligheten for helhetlig utbygging, fornuftig kostnadsnivå, og samfunnsnytten av prosjektet.

Styreleder Rolf Roverud, Nye Veier. Foto: Tone Sandberg

— I bunn ligger det likevel at vi må bryte linjen der kostnadsnivået for veibygging ligger mye høyere i Norge enn i andre land. Vi må få mer vei for pengene, fastholder Roverud.

- E 39 veldig viktig prosjekt

— Og hvor ser du E 39 i rekken av veiprosjekter?

— For oss er E 39 et veldig viktig prosjekt og kanskje dét prosjektet hvor man virkelig kan få en helhetlig plan for å kunne rulle i vei, svarer Roverud.

Flere veiprosjekter parallelt

— Når regner dere med å være i gang?

— Vi skal ha en opptrapping av midler fram mot 2018, hvor vi skal være oppe i et tilskudd på 5 milliarder i året pluss bompenger; i snitt 7,5 milliarder. Det gir mulighet til å bygge ut flere veiprosjekter parallelt, sier Roverud, som ikke vil tidfeste E 39s oppstart noe nærmere.

Organisasjon må på plass

— E 39 ønsker vi å gjennomføre på den helhetlige måten som det nå legges grunnlag for. Det er også viktig for oppstart at vi får til et fornuftig kostnadsnivå. Det må ligge til grunn både i planarbeid og i selve utbyggingen. Men organisasjonen må være på plass før vi kan være mer spesifikke, avslutter Roverud.

Slik er fremdriften på nye E 39

E 39 Kristiansand - Sandnes er delt inn i fem delprosjekter, som hver av dem er på forskjellige stadier i planleggingen. E 39 Gartnerløkka - Breimyr er ikke en del av hovedprosjektet, men tatt med i listen likevel:

E 18 / E39 Ytre ringvei: 15 km

Ytre ringvei starter ved Varoddbroa og Vige, der Statens vegvesen foreslår at veien skal svinge nordover og i tunnel under Kongsgård II, for så å fortsette under Gimlekollen. Foto: Statens vegesen

Endelig trasevalg er oversendt kommunaldepartementet for avgjørelse etter lokal mekling ikke førte fram. Når endelig beslutning tas om ca et halvt år, kan det fattes endelig vedtak på kommunedelplan.

E 39 Gartnerløkka— Breimyr: ca 4 km

Slik blir Gartnerløkka når veiprosjektet er fullført, etter planen i 2021. Foto: Rambøll

Reguleringsplaner vedtatt. Venter på midler til bygging. Forventet byggestart i 2018. ## E 39 Søgne Øst — Mandal øst: 13 km

Veivesenet ønsker å bygge en bro over Trysfjorden i delprosjektet E 39 Søgne øst - Mandal øst. Her sett sørfra. Foto: Statens vegvesen

Detaljplanlegging er i gang og vil fra vegvesenets side være ferdig i løpet av høsten. Fra nyttår av tar Søgne og Mandal kommuner over behandlingsbiten av reguleringsplanen.

E 39 Mandal øst — Vigeland: 32 km

Slik blir kjempebrua ved Vigeland på delprosjektet E 39 Mandal øst - Vigeland. Den vil rage 80 meter over bakken og gjør at det ikke blir nødvendig med tunnel på andre siden ved Livold. Foto: Statens vegvesen

Kommundelplaner vedtatt i juni. Venter på oppstart av detaljplanlegging.

E 39 Vigeland — Lyngdal vest: 26 km

Oversiktsbilde av krysningen av Lygna og Lyngdalen, i delprosjektet E 39 Vigeland - Lyngdal vest. Alle linjer er sett mot Rom. Foto: Statens Vegvesen

Vegvesenet jobber med trasévalg og vil legge fram kommunedelplan i mai neste år. Der vil anbefalinger om hvilke traseer Statens Vegvesen mener bør velges, og hvilke det eventuelt rettes innsigelse mot, fremkomme.

E39 Lyngdal vest — Sandnes: 120 km

Dagens E 39 trasé ved Flikka vest for Flekkefjord kan bli erstattet av en helt ny trasé som går over Høgjæren i det over 10 mil lange delprosjektet E 39 Lyngdal vest - Sandnes. Foto: Torbjørn Witzøe

Jobber med forslag til planprogram som er klart våren 2016. Forslag til kommunedelplan legges fram første halvår 2017. Strekningen er lengre enn alle de andre delstrekningene til sammen, men den ses på som en hehet da det ikke finnes naturlige parsellinndelinger på strekningen.