— Etter kommunedelplanene for strekningen Døle Bru - Livold ble vedtatt av kommunestyrene i Mandal og Lindesnes, har det ikke vært gjort noe mer arbeid på strekningen. Vi har ikke fått klarsignal til å starte detaljplanleggingen, sier planleggingsleder for strekningen, Kristian de Lange, til Fædrelandsvennen.

Planleggingsleder for E 39 Døle Bru - Livold, Kristian de Lange. Foto: Richard Nodeland

Detaljplanlegger SøgneI planlegging av den over 200 kilometer lange firefelts motorveien er det vegvesenet som primært skal stå for kommunedelplaner, mens Nye Veier står for detaljplanlegging. På enkelte delstrekninger hvor Vegvesenet har kommet langt i planlegging, for eksempel Søgne øst — Mandal øst, vil etaten også ta seg av arbeidet med reguleringsplanen.

Men ikke Mandal og Lindesnes

Men altså ikke for Døle Bru - Livold.

— Det er Nye Veier som skal stå for den videre detaljplanleggingen av strekningen. Så har vi fått i oppdrag å detaljplanlegge strekningen Søgne øst - Mandal øst, hvor vi formelt startet reguleringsarbeidet 7. oktober. Vi er også i full gang med å regulere strekningen Livold - Fardal i Lindesnes, svarer prosjektleder for E 39 Kristiansand - Sandnes, Asbjørn Heieraas.

Foruten to kilometer

Sistnevnte er den to kilometer lange biten fra Livold rett utenfor Vigeland i Lindesnes til den fire år gamle trefeltsveien ved Fardalsbakken, blant annet kjent for sine mange fartsovertredelser.

— Nye Veier overtar ansvaret etter at kommunedelplanen er vedtatt, enten for hele eller deler av strekningen, sier styreleder Rolf Roverud i Nye Veier.

Overtakelsen vil skje 1. januar eller senere om ikke Nye Veier er klare til da.

Kan ikke si hvorfor

— Men hvorfor blir Søgne øst - Mandal øst detaljplanlagt av veivesenet, mens Døle Bru - Livold ikke blir?

— Jeg kan ikke si noe mer på detaljnivå før administrasjonen har fått tid til å komme om bord. Men det blir ingen stykkevis og delt utbygging. Da hadde det ikke vært noen vits i å etablere oss, svarer Roverud, som ikke tror det har noe å si for fremdriften i E 39-prosjektet.

- Ikke kritisk for fremdriften

— Jeg ser ikke at det vil ikke være kritisk for framdriften og helhetstenkingen at oppstart av planleggingsarbeidet for Døle bru - Livold skjer når Nye Veiers organisasjon er på plass, sier Roverud.