— Til min store frustrasjon er ikke veivesenet villig til å sette seg ned med oss. Vi har et prosjekt på 8,2 milliarder kroner hvor dette strander på 80 millioner. Ja, det er mye penger, men det er ille at vi blir nødt til å løfte saken opp på regjeringens bord for en pengesum på under én prosent av totalbudsjettet, sier Harald Furre til Fædrelandsvennen.

For snart to uker siden strandet meklingen om Ytre ringvei.

Siste uka har Kristiansands ordfører lagt en plan for hvordan ringveien kunne komme på skinner igjen - uten et stopp i departementet.

Planen var at veivesenet og teknisk sektor i Kristiansand skulle sette seg ned og finne innsparinger tilsvarende 80 millioner kroner i prosjektet, penger som kunne finansiere tunnel i stedet for bro gjennom turområdet Kjerrane.

- Redusert standard

Til syvende og sist var det nemlig Kjerrane som førte til meklingsbrudd. Ved begge de to andre konfliktområdene - Vågsbygdmarka og Rossevannsbekken i Songdalen - hadde veivesenet gjort justeringer som kommunene kunne akseptere.

- Hvordan mener dere man kunne spare 80 millioner?

— Vi har ikke gått inn og direkte eksemplifisert det, men med litt redusert standard så har du det, svarer Furre.

Harald Furre (t.v.) og Johnny Greibesland i samtale under innledende forhandlinger om kommunesammenslåing i knutepunktet på Søgne rådhus fredag. Foto: Kjartan Bjelland

Ordføreren understreker at han er meget skuffet over veivesenet, etter at de fredag ettermiddag takket nei til å diskutere løsningen.

Det må sies å være relativt små midler det står om.

Han minner om at også Fylkesmannens miljøvernavdeling sto bak tunnelkravet.

— Veldig, veldig beklagelig. Nå ser det ut til at løpet er kjørt, konstaterer Furre.

— Jeg hadde håpet og forventet at veivesenet kunne være på glid for en løsning. Det må sies å være relativt små midler det står om. Nå går planen til behandling i departementet, så får vi bare håpe de behandler den raskt, sier Songdalen-ordfører Johnny Greibesland (Sp).

- Andre kommuner følger med

Statens vegvesen gjentar at 11 av den 15,5 km lange strekningen er lagt i tunnel, en løsning som er 775 millioner kroner dyrere enn billigste alternativ av hensyn til naturverdier.

- 80 millioner kroner er ganske mye penger, uansett hvordan du snur og vender på det, mener avdelingsdirektør Dagfinn Fløystad, som representerte regionveisjefen under meklingen.

De har sin vurdering av Kjerranes naturverdi, basert på prosedyrer og håndbøker, og mener tunnel her kan bli langt dyrere enn 80 millioner som følge av likebehandling:

Vårt syn skyldes ikke en standhaftighet, men er forankret i en del gode resonnementer.

— Jeg vil tro at de som ligger vest for Kristiansand og skal inn i de samme prosessene følger med på hva som gis av innrømmelser i dette området. Vårt syn skyldes ikke en standhaftighet, men er forankret i en del gode resonnementer, fremholder Fløystad.

Han sier at hvis de kan spare 80 millioner i prosjektet, er det penger som går tilbake til fellesskapet, ikke til dyrere løsninger på samme strekning.

Fylkesmann Ann-Kristin Olsen bekrefter at hun har hatt samtaler med ordfører Furre siste uka, men at hun nå forbereder å sende saken over til departementet med sin anbefaling.