— Jeg har hele tiden forventet at departementet skulle ha en befaring, noe som er normalt i så store saker. Departementet er opptatt av at lokale personer og velforeninger skal få møte opp og presentere sine synspunkter, opplyser assisterende fylkesmann Tom Egerhei til Fædrelandsvennen.

Fylkesmannen har rådet departementet til å lytte til kommunene og overse innsigelsene fra Statens vegvesen.

Onsdag 6. januar arrangerer Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder - som det sammenslåtte embetet skifter navn til fra 1. januar - befaringen for et titall byråkrater fra berørte departementer (Kommunal- og moderningseringsdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Samferdselsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet) , samt Miljødirektoratet.

Assisterende fylkesmann Tom Egerhei skal ønske partene velkommen ved befaringen 6. januar. Foto: Reidar Kollstad

I tillegg inviteres representanter fra Kristiansand og Songdalen kommuner, Statens vegvesen og Fylkesmannen. Men også naboer og velforeninger er mer enn velkomne.

— Saken har høy prioritet

De tre områdene som skal besiktiges til fots er Hellemyr med Kjerrane, Rosseland og Mjåvann/Breimyr.

- Sett fra vårt ståsted er dette et signal om at saken har høy prioritet. Det vil nok ikke gå så mange uker etter befaringen før det kommer en avklaring fra departementet, mener Tom Egerhei.

- Så én måned eller to ekstra er ikke kritisk?

Ordførerne Harald Furre (t.v.) fra Kristiansand og Johnny Greibesland fra Songdalen hadde ventet positivt svar i julegave. Foto: Kjartan Bjelland

— Da bør fremdriften være så god at det ikke blir noe problem i forhold til selve veiselskapet, svarer han.Ringveien skal inn i porteføljen til Nye veier AS, som er operativt fra 1. januar. Selskapet skal da ta stilling til hvilke prosjekter som skal prioriteres først.

For fire uker siden var de to ordførerne meget optimistiske etter samtaler med ledelsen i Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Samferdselsdepartementet om ny motorvei forbi Kristiansand.

— Jeg håper på et positivt svar om trasévalg for Ytre ringvei i julegave, sa Harald Furre.

Den foreslåtte løsningen her ved Breimyrkrysset og Mjåvann industriområde er noe av det som skal befares. Foto: Statens vegesen

— Jeg er optimistFædrelandsvennen fikk fatt i ordføreren da han julaften var på vei til Flekkerøy for å sikre seg juletorsk. Han konstaterer at fangsten i departementet lar vente på seg.

- Vi hadde håpt på svar, men det endte med at departementet gjerne ville ha befaring likevel. Kryssløsningen ved Mjåvann industriområde gjorde at de ikke var trygge på å skjære gjennom med en gang. Men vi er enige om at det haster, sier Furre.

- Betyr det at de ikke er like usikre på Kjerrane?

— Jeg er optimist der, svarer ordføreren, som heller ikke ser på utsettelsen som dramatisk.

Etter meklingsbruddet i oktober anbefalte Fylkesmannen traseen med lang tunnel forbi Vågsbygdmarka til 8,6 milliarder kroner, mot veivesenets forslag til 8,2 milliarder.

Beboerne Nina Lauvsland, Erik Greibesland og Tore Neset fra Hellemyr ønskes velkommen til befaring. Her fotografert i boligområdet som kan få den 300 meter lange broa over Kjerrane lett synlig og hørbar sentralt i bakgrunnen, under fjellet Gråmannen. Foto: Vegard Damsgaard

Subsidiært — og trolig mest sannsynlig - en løsning til 8,3 milliarder, der broa over Rossevannsbekken flyttes lenger unna bebyggelsen. Tunnel ved Kjerrane vil koste 80 millioner og kryssløsningen ved Mjåvann 20-40 millioner kroner ekstra. Statens vegvesen mener løsningen blir for kostbar. Deres argument er at 11 av den 15,5 km lange strekningen er lagt i tunnel i deres løsning til 8,2 milliarder kroner. Dette alternativet er 775 millioner dyrere enn aller billigste trasé.