Har du noen gang sittet på en tribune og speakeren har mast på deg for at du skal heie? Irriterende, ikke sant? Heie, det gjør du når du selv har lyst til det.

”Et dårlig produkt som markedsføres tungt, går fort ut av markedet.”

Slik forklarer økonomiprofessor Tor W. Andreassen ved Handelshøyskolen BI nedturen på norske fotballtribuner (DN tirsdag).

Sammenhengen synes åpenbar.

Les også:

Fantastisk, enestående!

Norges Fotballforbund, Norsk Toppfotball, klubbene, TV 2, MAX – alle gjør de sitt beste for å fortelle folket at norsk eliteseriefotball er praktfull og verdt å bruke noen kroner på. Mange kroner.

Det er jobben deres. Når TV 2 kjører en like begeistret promo for Stabæk-Fredrikstad som for Fotball-EM, er det i håpet om at seerne skal la seg lure til å slå på apparatet og kanskje bli sittende.

Det loves spenning og drama, toppidrett og toppunderholdning, kom og kjøp!

Men det vi ser, er at det såkalte produktet faktisk ikke holder det nivået som opphaussingen tilsier.

Bra nok

Jeg har flere ganger skrevet at norsk fotball er bra nok. Den har spenning nok, profiler nok, interesse nok, kvalitet nok til sitt bruk. Og ”sitt bruk” er kanskje ordene. Det hjelper ikke å bruke ordet fantastisk om det som er bra, enestående om det som det er mye av, forrykende om det som bare er rykende.

Markedsføringen må tilpasses opplevelsen.

Festbremser

Dessverre er det slik at flere av de norske lagene, også de som av forbundet defineres som elite, ikke lever opp til superlativene.

Lillestrøm, Stabæk, Vålerenga, Fredrikstad, Sandnes Ulf, Sogndal, Odd, Viking, Brann, Aalesund – hva har de,(med noen få unntak) bidratt med til å gjøre denne sesongen til et godt underholdningsprodukt?

I hvert fall ikke så mye at de øvrige lagene kan klare å rette opp inntrykket.

De der ute

De fleste interesserte, enten de følger norsk fotball på tribunen eller ved fjernsynet, kommer med ferske inntrykk fra topp internasjonale kamper der tempo og individuelle prestasjoner noen ganger er til å gispe over.

Som professor Andreassen skriver: ”Med internasjonal fotball som referanse blir norsk fotball fort et lokaloppgjør på løkka”

Det er morsomt nok på løkka.

Lureri

Men det blir dumt når vi prøver å late som om det er noe mer. Det er som når du leser et førstesideoppslag om nydelig sommervær, legger 15 kroner på disken - og oppdager at det nydelige været, det kommer ikke dit du er.

Du føler deg snytt.

Nå tar eliteserien en lang pause. Kanskje vil noen klubber bruke hver dag til å bli bedre. Men de fleste er nok for slitne.

I mellomtiden kan vi se på et EM der topp internasjonale spillere gjør sitt aller beste, som er ganske mye bedre.

Det er ikke sikkert at norske tribuner blir fullstappet i juli heller.