VENNESLA: — Hadde ikke vi i Vennesla sagt fra i formannskapet for ti dager siden, hadde vi ikke fått den debatten som nå pågår om bymljøpakken i hele regionen. Jeg er stolt over at vi røska opp litt.

- Midlertidig kryss

— Er det for eksempel rett å bruke tre milliarder kroner på et midlertidig veikryss som Gartnerløkka vitterlig er. Bør vi ikke heller bygge ringveien rundt byen først. Vi har også fått nytt liv i en viktig debatt om å se på de sosialøkonomiske konsekvensene av å øke bomsatsene for folk flest, og er det rett å bruke 130 millioner kroner på bussholdeplasser, sa Kittelsen tilfreds.

Berit Kittelsen, varaordfører i Vennesla. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

Hun mener innbyggere i hele regionen er fornøyd med det Vennesla har våget å gjøre.

Harselerte med byen

Kittelsen noterte at Kristiansand-ordfører Harald Furre ikke trodde sine egne ører da Vennesla sa nei til å behandle bymiljøavtalen sist uke.

— Tonen var at vi skulle høres, men vi fikk kun lov å ha et svar og det var ja. Men hva er skjedd siden? Vi sa nei, Torhild Bransdal syklet til byen, satte fyr i debatten og Kristiansand formannskap har utsatt saken de også, sa Kittelsen.

Hun fortsatte med å harselere mot argumentene om at sykkelskulder opp Sødal-siden er dyrt.

- Vi kan regne i Vennesla også. 200 millioner ganger seks er 1,2 milliarder, som er akkurat summen for sykkelekspressvei i Kristiansand. Vi er nesten 15.000 mennesker i Vennesla. Ganger du det med seks får du 90.000, som er nesten innbyggertallet i Kristiansand. Prislappen er altså helt lik per hode.

- Strikken tøyd langt nok

Kittelsen vil ha slutt på at venndølene skal betale, uten å få igjen. Det samme tok Sps Eivind Drivenes opp.

Eivind Drivenes, Sp, mener venndølene må få mer igjen for bompengene. Til høyre Jens Røed (H) og Alexander Jensen (Frp). Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

— Ordfører Arvid Grundekjøn lo meg ut da jeg stilte spørsmål ved Gartnerløkka i fjor. I alle år har vi lojalt betalt bompenger fordi vi har støttet utbygging av E 18 og E 39, men nå er strikken tøyd langt nok. Nå vil vi ha noe igjen for alt vi betaler, sa han.Det ble nikket i Vennesla kommunestyre. Til slutt sa politikerne med 24 mot tre stemmer nei til å behandle prinsippene i bymiljøavtalene før de får inn sykkelskulder i bymiljøpakken.

Frp stemte mot. De vil beholde dagens bomordning.