SØGNE: — Hvis jeg hadde myndighet til å omdøpe denne avtalen, ville jeg kalle den for tidenes største landeveisrøveri, sa Christian Eikeland (Frp) da kommunestyret i Søgne torsdag kveld fattet prinsippvedtak om bompengefinansiering av Bymiljøavtalen.

Fremskrittspartiet Christian Eikeland omdøpte den nye Bymiljøavtalen til "Tidenes største landeveisrøveri". Foto: Janne Birgitte Prestvold

— Folk i Søgne er avhengige av bil. Det er ikke sånn her at vi bare setter oss på bussen og så havner vi plutselig på arbeidsstedet. Dette rammer single, pendlere, småbarnsforeldre, næringsliv, og avtalen er ikke konsekvensutredet en gang, påpekte Eikeland.Frp fremmet et eget forslag, som gikk ut på å si nei til nye bompunkter, nei til å øke satsene, og i stedet for utarbeide andre tiltak som vil bidra til å redusere trafikkmengden inn og ut av Kristiansand.

Men tordentalen hans hjalp lite. Med et flertall bestående av Ap, V, SV, MDG, Høyre (delt) og KrF (delt) har Søgne med torsdagens vedtak gitt sitt bidrag til den omstridte avtalen.

Det innebærer at politikerne i Søgne slutter seg til å øke antall bomstasjoner i Kristiansand-regionen fra fem til 13, og heve bompengesatsene med 50 prosent.

- En tvangsløsning

Mindretallet besto av Frp, Høyre, Sp og KrF-eren Inge Johan Jenssen.

Han begrunnet sin utbryterstatus slik:

KrF-benken ble ikke enige om bompengesaken. Inge Johan Jenssen (t.v.) stemte imot, og mente avtalen hadde feil fokus, mens Sigrun Sæther og Allan Elle støttet flertallet. Foto: Janne Birgitte Prestvold

— Bompenger er en tvangsløsning. Folk tvinges til å ta buss. Her har man mistet fokus. Hvis avtalen handlet om å bedre miljøet, hadde den også inneholdt en satsing på miljøvennlige biler, som hydrogenbiler, sa han.Partifellen Sigrun Sæther (KrF) sto for flertallets mening:

- Politikk er å prioritere, og noen ganger er prioriteringene harde. Da vil det alltid være noen tapere; noen som opplever det usosialt og urettferdig. Det er ikke gøy å gå for økte bompenger. Men vil vi ha bedre busstraseer, bedre sykkeltilbud og sykkelstier, så må vi si ja til det, sa Sæther.

Flertallsvedtaket i kommunestyret ble som ventet, etter at formannskapet onsdag gikk inn for å følge rådmannens innstilling.

Det er sikkert en tanke bak dette, men mindre utslipp blir det ikke.

- Kun om å øke bomavgiften

Den nye Bymiljøavtalen skal avløse dagens bompengeordning og kan tidligst begynne å gjelde fra 2018. Avtalen er nå på høring i berørte kommuner, men det er Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand bystyre som vedtar den endelig. Deretter skal det forhandles med staten om detaljer og investeringer.

Her er noen av replikkene som falt under ordvekslingene i kommunestyret:

— Det er sikkert en tanke bak dette, men mindre utslipp blir det ikke. Dette handler bare om å øke bomavgiften. (Helge Reisvoll, Høyre).

— Jeg hater å si hva var det jeg sa, men det å stå sammen som region for å bedre miljøet, var et av argumentene for K5. K1-tilhengere bør derfor stemme for denne avtalen, for å bevise at jeg tar feil. (Astrid Hilde, Ap).

— Bil er blitt den største forbannelsen. Nå skal de som er avhengige av bil, kverkes. (Bjarne Berntsen Lieng, Sp).

— Det virker som lærerlønningene er blitt veldig høye, når MDG-representanten ikke synes 12.000 kroner i året er mye penger. (Christian Eikeland, Frp).