Nå skal det undersøkes hvordan rushtidsavgiften rammer ulike sosiale grupper i Kristiansand-regionen. Bildet er fra Vesterveien i Kristiansand. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: — Også Kristiansand kommune må forholde seg til vedtatte klimamål, nasjonalt og internasjonalt. Det er klart det vil koste, det må vi bare innse. Forslaget vil føre til at flere bruker buss og sykkel, vi støtter prinsippet om en mer rettferdig ordning enn i dag, sa nestleder Petter Benestad (V) da by- og miljøutvalget torsdag diskuterte det nye forslaget til bompengeordning.

Rådmannen går for 50 prosent økning i bompengesatsene og totalt 13 bomstasjoner i Kristiansand, hvorav tre i Sørlandsparken.

— Er vi på vei til å styre dit hen at de med lav inntekt ikke kan bruke bil til jobb, spurte utvalgsleder Stian Storbukås (Frp), og la til:

— Når politikerne skyver ordet rettferdighet foran seg, er det grunn til å søke dekning.

Han stemte imot å øke bompengetakstene, men kom i mindretall. Sju (Ap, H, KrF, V, MDG, Sp) stemte for rådmannens innstilling , bare to imot (Frp, Dem).

Men før endelig vedtak i bystyret i oktober skal saken ut på høring.

- Rammer ikke de svakeste

— Det er ikke de svakeste av de svake som blir rammet, de har ikke råd til bil engang. Dette vil styrke kollektivtilbud og sykkelveier, samtidig som det bidrar til veiutbygging, påpekte Eirik Dåstøl Langeland (Ap).

Partiet har ikke landet sitt standpunkt, men sier de ønsker et forlik som også omfatter gateparkering i Kvadraturen.

Når saken først er her, synes jeg ikke den er så steingal.

— Når saken først er her, synes jeg ikke den er så steingal. Administrasjonen har gjort godt forarbeid, jeg hadde fryktet det enda verre, uttalte Helene H. Knudsen (H), som la vekt på hva bompengetiltakene betyr for byens utvikling.

Fra venstre Vidar Kleppe (Dem), Ole Magne Omdal (Sp), Grete Kvelland Skaara (KrF), Helene H. Knudsen (H), teknisk direktør Ragnar Evensen og Stian Storbukås (Frp). Foto: Vegard Damsgaard

Miljøpartiet De Grønne poengterte at 15 prosent av byens familier ikke har bil, de med lavest inntekt, og ønsket mer av potten til kollektiv, gange og sykkel — mindre til bilveier. Forslaget ble nedstemt. - Det er en vanskelig sak, men vi har en utfordring med veisystemet - så som Gartnerløkka. Noe må gjøres, vi må ta samfunnsansvar, mente gruppeleder Grete Kvelland Skaara (KrF).

Hun ville samtidig se på en rabattordning for barnefamilier som må kjøre byen på kryss og tvers - eller aller helst tilby barnehageplass i nærområdet.

- Helt ufattelig

Det nye systemet skal gi en mer broderlig fordeling av kostnader mellom bilistene. Kristiansand og nabokommunene skal nå levere sine høringsuttalelser.

Den nye bompengeordningen vil tidligst tre i kraft fra 2018. Foto: Heida Gudmundsdottir

Innstillingen fra rådmannen i Kristiansand er i tråd med forslag fra styringsgruppa for bymiljøavtalen, der Kristiansand-ordfører Harald Furre er leder og Vennesla-ordfører Torhild Bransdal nestleder. — Det er helt ufattelig å se hvilken iver styringsgruppa viser med å kneble næringsvirksomheten i Sørlandsparken. Og nå har også nabokommunene begynt å rasle med sablene, konstaterte Vidar Kleppe (Dem).

Han vil avvikle hele bompengeordningen og heller etablere et lokalt og regionalt veiselskap som forskutterer byggingen ved kommunale og statlige midler - et forslag kollegene valgte å fnyse av:

— Hvordan skal renteutgifter av 18 milliarder kroner finansieres, spurte Storbukås.

Forslag om folkeavstemning fikk også kun én stemme - Kleppes.

- Må ha lov å ha sine meninger

Tirsdag sa Bransdal og resten av formannskapet i Vennesla nei til det foreliggende forslaget, de vil ha en større del av kaka til veier i sin kommune før de kan akseptere takstøkningen. Songdalens ordfører støttet henne.

I Søgne sa formannskapet onsdag ja til innstillingen, og ordfører Astrid Hilde (Ap) la til at hun ble «inni granskauen provosert» over sin kollega i Vennesla.

Fra venstre Petter Benestad (V), Marte Rostvåg Ulltveit-Moe (MDG), Eirik Dåstøl Langeland (Ap) og Trond Blattmann (Ap). Foto: Vegard Damsgaard

Partikollega Skaara sa følgende om Bransdal:— Politikerne i Vennesla må ha lov til å ha sine meninger, jeg forstår ønsket om å få veiskulderen på Sødal-sida på plass.

- Kristiansand er hjørnesteinsbedriften til Vennesla, det burde hjørnesteinsbedriften også ta hensyn til og komme de litt i møte, mente Ole Magne Omdal (Sp).

Næringslivet krever på sin side av bommen flyttes ut til E 18, i stedet for i ring rundt Sørlandsparken.

Teknisk direktør i Kristiansand kommune ble utfordret på problemstillingen rundt Ikea:

— Sørlandsparken Øst er ikke tenkt på som en mulighet, da det ligger i en annen kommune. Det området er også ment for industri og store varegrupper, og vil ikke generere så mye trafikk, sa Ragnar Evensen.

980px - Bomstasjoner.jpg

Fra fem til 13 bompunkterBymiljøavtalen skal avløse dagens bompengeordning og kan tidligst begynne å gjelde fra 2018. Både fylkeskommunen og Kristiansand kommune skal gjøre like prinsippvedtak i høst, før forhandlingene med staten kan starte.

Innstillingen går ut på følgende:

• Antall bomstasjoner økes fra dagens fem til 13. • De nye punktene plasseres i Sørlandsparken (3), på Lundsbroa, Oddernesbroa, E 39 ved Breimyr, Kjosbukta i Ytre Vågsbygd og bunnen av Tinnheiabakken.

• Det skal koste 32 kroner for personbiler i rushtiden og 21 kroner utenom rushtid — en økning på 50 prosent.

• Det skal fortsatt være 20 prosent rabatt for personbiler med bombrikke og forhåndsbetaling, mens man maksimalt skal betale for én passering per time og 60 per måned.

Inntektene skal brukes til milliardinvesteringer som fire felts vei vestover fra Gartnerløkka, ny bro over Otra og sykkelekspressvei. I tillegg skal det overføres store summer til kollektivtrafikk.