Vennesla-ordfører Torhild Bransdal sier hun ikke er imot å samarbeide med regionen, men vil vite hva de får igjen for det. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg
Her er Astrid Hilde selv på møte i Atp-utvalget ved en tidligere anledning. Til høyre står direktør Siv Wiken i Agder kollektivtrafikk. Foto: Kjetil Reite
Astrid Hilde (Ap) er ordfører i Søgne. Foto: Sondre Steen Holvik
Vennesla-politikerne Berit Kittelsen (med ryggen til), Daniel Bakken og Raymond Bærø samlet på ordfører Torhild Bransdals kontor for å diskutere hvordan de skal presse regionen til å få sykkelskulder på Sødalsiden. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

SØGNE: — Det er nesten sånn «æ vil ikke leke hvis ikke æ får bestemme leken», sier Astrid Hilde (Ap).

Vennesla-politikerne sa mandag formiddag at de ikke vil være med og forhandle om økte bompengesatser før de vet hva som skal bygges og hvilke prosjekter som skal med i bymiljøpakken.

Den nye bymiljøpakken legger opp til en rekke nye bompunkter, og 50 prosent økning i bompengene. For det skal Kristiansandsregionen få nye veier, satsing på buss og stor utbygging av kollektivnettet.

Sagt på en annen måte, er venndølene for det grønne skiftet, men ikke uten sykkelskulder på Sødalsiden.

Komme her og komme her

I et innlegg på Hildes offisielle Facebook-side tirsdag, skriver ordføreren i Søgne følgende om Venneslas bompengenekt:

Vennesla-ordfører Torhild Bransdal sier hun ikke er imot å samarbeide med regionen, men vil vite hva de får igjen for det. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

«Dette provoserer noe så inn i granskauen. Skal vi være med på et spleiselag for å redde en liten bit av kloden så kan ikke noen true med å komme her og komme her og kreve mer enn andre uavhengig av behovsanalyser o.s.v.«Lenger nede står det: «Hei Vennesla! Dere er ikke de eneste med ønskeliste her i verden.«

— Jeg står for det jeg har skrevet, sier Astrid Hilde, og sier det ikke er første gang hun irriterer seg over holdningen til Vennesla.

— Vi blir nødt til å se på dette i et større perspektiv, som en region med et felles bo- og arbeidsmarked. Dette handler ikke om hva den enkelte kommune ønsker seg, men om faglige vurderinger om hva som skal til for å få flere over på sykkel, og begrense biltrafikken, sier Hilde.

Vil ha samarbeid

Hun tar til orde for samarbeid heller enn at hver kommune sitter på sin tue og kjører fram sine behov.

Etter mitt syn gagner det både Vennesla og Søgne at vi får en bomring rundt Sørlandsparken.

Her er Astrid Hilde selv på møte i Atp-utvalget ved en tidligere anledning. Til høyre står direktør Siv Wiken i Agder kollektivtrafikk. Foto: Kjetil Reite

— Vi må dra lasset sammen i stedet for å drive med kannibalisme. Det å stille ultimatum gjør noe med forhandlingsklimaet som ikke er gjennomtenkt. Sykkelskulder på Sødal-siden er en kjempegod idé, men det forsurer debatten når én part går ut og forbeholder seg retten til å ha med sitt, ellers blir de ikke med, sier Hilde.Hun påpeker videre at Torhild Bransdal (KrF) ikke bare representerer Vennesla i forhandlingsutvalget som skal forhandle med staten om ny bymiljøavtale på vegne av Atp-utvalget.

- Utvalget må se på hvilke prosjekter som gir størst miljøgevinst. Etter mitt syn gagner det både Vennesla og Søgne at vi får en bomring rundt Sørlandsparken. Da vil flere handle lokalt, og det gir miljøgevinst i seg selv, sier Hilde.

Utfordrer Bransdal

Hun gir følgende utfordring til Vennesla-ordføreren:

Vennesla-politikerne Berit Kittelsen (med ryggen til), Daniel Bakken og Raymond Bærø samlet på ordfører Torhild Bransdals kontor for å diskutere hvordan de skal presse regionen til å få sykkelskulder på Sødalsiden. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

— Den dagen Torhild blir med og sykler fra Vennesla til byen, skal jeg støtte henne. Det er hva dette handler om; å få flere over på sykkel, sier Astrid Hilde.Formannskapet i Søgne får saken til behandling onsdag. Høyres gruppeleder Tom Løchen sier til Søgne og Songdalen budstikke at hans parti vil gå imot rådmannens forslag om å slutte seg til bymiljøavtalen. KrFs Torfinn Kleivset sier til avisen at han ikke har bestemt seg ennå.

Torsdag kveld skal saken opp i kommunestyret i Søgne.